Ansiktssmärtor

För att förklara det hela..
Vi fick ingen utrustning alls med Pikachu så vi har inte kunnat rida någonting. Men idag var det äntligen dags för sadelprovning med otroligt duktiga Britt Johansson som de flesta i vårat stall har haft kontakt med.
Först gick jag med Pippi i paddocken en stund för att hon skulle vara framskrittad och inte minst för att hon aldrig varit där förut. Hon var lite spänd och tittig men inte så konstigt med tanke på att det blåste ordentligt. Efter en ganska lång stund var det dags och vi la på en sadel som tycktes ligga bra.
Sadelgjorden spändes åt - inga konstigheter där inte. Jag satt upp.. Hästen tog knappt ett halvt steg framåt innan hon reste sig på bakbenen.
Vad hon därefter gjorde har jag svårt att avgöra mer än att det var rena rodeon.
Detta hann jag tänka under de fem sekunder jag fortfarande satt på hästen (jag tänker förmodligen snabbt): "Jag skulle haft säkerhetsvästen på mig" "Det här kanske går ändå" "Nej, okej nu trillar jag av. Fan också" "Eller..?" "Om hon står på åtminstone tre ben i en halv sekund kanske jag kan hoppa av" "Nej nu går det inte längre".
Sen föll jag framåt åt sidan samtidigt som hon reste sig igen och fick en hästnacke i ansiktet och huvudet.
Jag slog mig inte så värst när jag landade, men huvudet och överkäken mår inte toppen direkt.
Övervägde att sitta upp igen efter att vi longerat henne en stund med sadel på och hon var precis som vanligt. Men det var inte jag, min syn var helt dimmig och seg så det var nog ingen bra idé att sitta upp i det tillståndet.
Frågan är, Varför?
1. Sadelgjordstvång?
Bollerup tjänar absolut ingenting på att ljuga eller dölja saker om hästarna de säljer och vi har varken hört om eller sett tendenser till det tidigare hos henne. Dessutom reagerade hon inte ett smack när vi longerade henne.
2. Ont i ryggen?
Möjligtvis.. Britt kände på hennes rygg och hon ömmade lite på ett ställe. Det kan ha varit anledningen till att det blev skillnad när jag satt upp och tyngde ner henne. Men på veterinärbesiktningen hittades absolut inte något sådant.
Däremot har hon gått och spänt sig av nervositet, den lilla stackaren, sedan hon kom till oss och kanske har fått ont av det?
3. Pigg?
Tja hon är ju inte riden på tre veckor så det är knappast omöjligt. Men en pigg häst rusar snarare iväg och bockar kanske då. Detta var stegring och bockning på stället och så fort jag trillat av stod hon blickstilla.
4. Jävlig häst?
Kanske. Hon beter sig inte alls i övrigt som en ouppfostrad häst så det känns inte som det. Men å andra sidan skulle ju Britt aldrig lägga på en sadel och låta någon sitta upp om den inte satt helt bra redan innan, så hur illa kan det ha varit för henne. Behövde hon verkligen slänga av mig?
  
Hur som helst är ju detta ett ganska stort problem i nuläget men det löser sig nog.
Vi ska longera under veckan för att se hur hon reagerar på olika situationer med sadeln och försöka komma på var problemet och inte minst, lösningen sitter.
..Wall of text, jag vet. Men kände att detaljerna behövde komma med för att man ska förstå vad som hände.
Ingen bild har jag att bjuda på heller, så förargligt.

Kommentarer

Andrea

2013-04-29 - 23:13:13
Oj hur gick det?! :O Vågar du rida på henne igen?
Svar: Jag är lite mörbultad bara. Jadå, blev egentigen aldrig rädd. Tack för omtanken (:
Ellen

Skriv en kommentar