Om Pikachu

Pikachu
* 2008
e. Peking u. Marzipan u.e. Maraton
Pikachu är uppfödd på Bollerups Lantbruksinstitut i Tomelilla i sydöstra Skåne. Hon är efter en tysk hingst som heter Peking och hennes morfar är den svenska halvblodshingsten Maraton. I släkten finns både talanger inom hoppning och dressyr och hennes mor har startat en del fälttävlan.
Hon blev utbildad på Flyinge i Unghästprogrammet och skulle därefter gå som skolhäst på Bollerups gymnasieskola men ansågs vara "för skarp".
Våren 2013 klev hon av lastbilen på stallplanen hemma i Askim. Jag var van vid en liten genomsnäll ponnyvalack och plötsligt dundrade det här femåriga halvblodsstoet med åsikter och humör så det räckte och blev över in i mitt liv. 
Första ridturen hemma var under en sadelprovning och den varade i säkert fyra sekunder. Hon slängde av mig så att det visslade om det och jag undrade förskräckt vad vi gett oss in på. Med hjälp av tränare vågade jag sitta upp igen en vecka senare när vi hittat en sadel som låg bra och sakta men säkert började jag känna mig hemma på fröken Pokémon. Det blev mest dressyrträningar i början och vi halkade tyvärr efter en del i hoppningen även om vi lyckades komma iväg då och då.
Vårt första år tillsammans gick mycket upp och ner. Vi hade kul för det mesta men på ett år hade jag ramlat av henne fler gånger än vad jag gjort med min ponny på sex år.
Allteftersom har vi kommit närmare varandra och jag tycker oerhört mycket om min jävliga häst. Hon har mognat i sitt psyke och kommit förbi den värsta "testperioden". Tillsammans har vi startat några dressyrtävlingar i lätt C och lätt B med helt okej resultat, målet är att rida Lätt A om ett halvår.
Kort sagt är hon en väldigt snäll häst så länge man är snäll tillbaka, eller tvärt om. Hon är fruktansvärt lättkränkt och man får stryka henne medhårs. Men så länge man är schysst och hon tycker det är roligt så ställer hon upp och gör sitt allra bästa.
 3 saker om Pikachu
  • Hon kallas oftast för Pippi
  • Hon tycker inte särskilt mycket om godis
  • Hon är jäkligt snygg i lila

Skriv en kommentar