Tisdag - Fodertankar och vaccination

Idag ska Pippi vaccineras och få en quickfix mot sin dåliga mage. Förhoppningsvis får hon då chansen att återhämta sig lite och magen kan stabilisera sig eller vad man ska kalla det.
Hon och många andra hästar (runt om i hela landet som jag har förstått det) har varit dåliga under vintern och det beror helt enkelt på årets hösilage. Det allra bästa hade varit att byta till hö men tyvärr är det rätt svårt att få tag på i våra trakter just nu. Hösilaget i stallet är väldigt proteinrikt vilket jag i vanliga fall inte hade önskat att det var. Inte för att jag vill att det ska vara näringsfattigt men med mindre energi så kan man fodra i större mängd och hästen får då en bättre chans att få äta under lång tid och bli mätt. Men eftersom hon reagerar som hon gör på det (vilket jag inte tror har med proteinet att göra eftersom det var likadant på ett med lågt protein i höstas) så är det bra att vi inte behöver fodra så många kilo av det. För att hon ska ha något att pilla med så får hon vetehalm i ett nät i boxen och det tycker hon är riktigt gott.
Någon häst på ridskolan hade fått en del av sitt hösilage ersatt med lusern och det hade hjälpt honom. Men vi tror tyvärr inte att det är något för Pippi på grund av näringsinnehållet.
Är era hästar dåliga i magen också? Vad äter de för stråfoder? Har ni något knep för att stabilisera dåliga magar?
 

Kommentarer

Susanna

2015-01-27 - 15:42:06
Zack var lugn i magen trots flytt, tills förra hösilagebalen öppnades. Då kraschade hans mage totalt. Nu är den slut och idag öppnades en ny, jag hoppas den är bättre. Som tur är får han hö i boxen på natten, så magen får en chans att vila från hösilaget några timmar.
Svar: Hoppas verkligen att det var något speciellt med den balen då. Är han vanligtvis känslig?
Ellen

Susanna

2015-01-27 - 20:35:30
Jag har inte haft honom så länge och innan jag köpte honom hade han aldrig ätit hösilage förut. Så jag var orolig i början men hans mage verkade inte bry sig alls. Tills nu för en vecka sedan..
Svar: Det är nog som sagt något med årets skörd.. :/
Ellen

Anna

2015-01-27 - 22:03:09
Henri har varit bedrövligt lös i magen i år. Han får Kraffts mag och tarm samt ett annat jästpulver och det gör det bättre men inte bra. Vi har provat att ge halm för att utöka ättiden men då blev magen riktigt dålig. Lusern kan kanske vara en lösning.
Svar: Vad konstigt att halmen gjorde det värre! Det är ju mycket fibrer i lusern så det är bra men det är ju också en del protein så man får vara lite eftertänksam med det. Hoppas vi kan lösa det för våra pållar!
Ellen

MalinKalin

2015-01-28 - 09:21:54
Jag har hört att foderjäst ska vara bra mot det men har själv aldrig provat.
Hoppas det ordnar sig med magen :)
Svar: Har heller aldrig provat det, om inte den här quickfixen hjälper så kanske jag ska kolla på det (:
Ellen

Anna

2015-01-28 - 11:55:52
Jäst är bäst för en dålig/känslig mage! :)
Svar: Då ska jag kanske pröva det! (:
Ellen

Skriv en kommentar