VIP-äpplen

Igår började jag mitt pass som Gatekeeper kl. 13.15 och spenderade först förmiddagen på terrängbanan.
Jag placerade mig först vid hinder nummer ett för att möta upp mamma, mormor och morfar. Men jag orkade inte vänta på dem så jag gick vidare efter att ha knäppt några bilder där.
När jag står med kameran i fejset vid ett annat hinder hör jag hur någon ropar mitt namn. Förmodligen vana med att se mig just sådär med kameran står ett Askimsgäng en bit bort och flaxar med armarna. Det blev ett hastigt hej och en lustig historia om hur Ann och Isa fångats på tv-kamerorna när de sprungit i full karriär mellan olika hinder innan jag skyndade vidare för att ta mig ner till vatten hinderna i tid till Sandras ritt.
När Sandra och Top Select annalkades blev stämningen kring vattent glad och sprudlande och många ropade "Nu kommer Sandra! Är ni beredda?!" Plaskande tog det fina ekipaget sig genom svårigheterna, bland annat ett nedhopp på 190 cm!
Tyvärr var Select halt när de korsade mållinjen trots att resten av rundan hade gått bra utan problem som det almänna ögat kunde uppfatta. Nu kan inte Sandra avsluta tävlingen och det ärfruktansvärt tråkigt såklart. Men hon och Select förtjänar ändå medalj för deras fantastiska insats i EM-debuten!
 
På eftermiddagen fram till kl. 18 var jag grindvakt vid VIP-tältet. Där hängde tränare, hästägare, sponsorer och annat fancy folk. Och jag då, i en skrynklig regnponcho på en liten randig campingstol.
Men fancy folket var jättesnälla och gav mig äpplen från launchen fast de egentligen inte fick. "MATA EJ FUNKTONÄRERNA" stod det på en skylt.
Skämt åsido, funktionärsmaten var kycklinggryta, ingen höjdare för en vegetarian så jag åt kakor som jag köpt tidigare istället. En kvinna gick och frågade i launchen om hon fick ta ut sallad åt mig men de sa att det fanns särskild mat åt oss. Då smusslade hon ut lite äpplen i en kaffemugg åt mig.
Utöver ösregnet och faktumet att jag höll på att somna vid flera tillfällen så är det rätt spännande att vara så nära inpå allt och alla.
Jag hoppas dock på att få en plats där jag inte är lika isolerad från tävlingsbanan idag.

Skriv en kommentar