2013

Året närmar sig sitt slut och det är väl nu det är dags att sammanfatta det hela.
Jag är absolut nöjd med 2013!
Jag har gått över till storhäst vilket kändes så rätt rakt igenom. Hade en grym sommar i Skåne och under hösten började jag inse vad jag vill göra med mitt liv och fick en stadigare vardag med regelbundet jobb.
 
Här är en liten sammanfattning i form av bilder och korta texter. :)
 
8/3 Bloggen skapas.
 Jag bestämde mig för att börja blogga om hästar!
Hade tidigare haft en del bloggar mest på kul men kände att där inte riktigt fanns plats för mitt hästliv bland det andra och fick helt enkelt skapa en alldeles egen kanal för det. Här började mitt intresse ta fart igen efter att ha legat och vilat i ett par år. Jag red mest för att det var kul och mysigt, framförallt för att jag tyckte om Joppe så otroligt mycket. Tanken var till och med att inte skaffa en ny häst efter ponnytiden. Usch!
 
11/3 Joppe såldes
 En mindre rolig dag såklart men det kändes okej ändå. Jag visste att han skulle få det bra hos sina nya ägare och det har han också. Han och den lilla ryttarinnan är riktiga rosettplockare!
Jag hoppas på att få träffa honom snart igen för att få säga hej och kramas en stund. 
Aldrig att jag glömmer den här fina killen (då skulle man nog oroa sig för mitt minne..) som har gett mig så många fina stunder. Tack Joppe!
 
23/4 Pikachu kliver av lastbilen hemma på stallplanen.
 "Sedan ska vi även svänga förbi Bollerup och kolla på ett sto som skulle blivit lektionshäst men möjligen var för skarp, som de beskrev det, för eleverna. Inte säkert att det är något för oss men Bollerup är aldrig fel att besöka."
Så fel jag hade!
Jag fick aldrig någon "Wow-känsla" under provridningen men allt kändes bara så himla rätt och enkelt. Var ju van vid korta ponnysteg och alla storhästar jag suttit upp på efter Joppe har känts så obekväma och stora. Men trots att Pippi har en del gång i sig så var det bara så bekvämt och naturligt från början.
Detta var min häst!
 
Vår och dressyrträningar
 Vi började ta lektioner för Viktoria Eriksson som lärde mig att förstå hur Pippi skulle ridas. 
Det var många svettiga pass under gassande sol men det behövdes verkligen!
 
Sommar i Skåne
 Jag fick sommarjobb på Tosselilla som är en nöjespark 2km från min mormor och morfars gård.
Det kunde bara inte bli bättre!
Pippi fick betessällskap av två andra ston. En liten söt new forestponny "Ponnyn" och en tysk fyraåring "Skimmeln". Fina smeknamn va?
Mellan arbetspassen red jag ut i skogen på min fina tjej eller ett dressyrpass på något fält. 
Ni vet när man ser en grön stor äng och tänker "Åh tänk att galoppera där!". Jag gjorde det och det var underbart!
Ibland åkte vi iväg till Linda Jacobsson - Stallchef på Bollerup - och tränade dressyr.
Jag kände att jag började hitta knapparna och vi hade superkul ihop.
..För det mesta..
Jag glömmer inte när jag ägnade fem timmar åt att försöka lasta hästskrället, utan att lyckas. Fy fan säger jag bara.
Men jag ångrade aldrig en sekund att vi köpte fina lilla Pippiluren!
Hade även en grym midsommar med de bästa vännerna! (Kommer kräva en favorit i repris till det kommande året)
 
Höst, mer dressyr och lite hoppning
Träningarna hos Viktoria blev mer regelbundna och det märktes verkligen skillnad för varje gång!
Vi skaffade dressyrsadel och allt blev så mycket lättare.
Hoppträningar hos Sandra blev också av lite då och då, tyvärr lite oregelbundet men det blev åtminstone av!
Pippi blev säkrare för varje gång och tyckte att det var riktigt kul med hinder.
Pippi och jag hade absolut våra skitdagar men utvecklingen kändes och till sist blev det också bevisat..
 
13/10 Klubbmästare i Lätt C:1 Dressyr
Aldrig förr eller (hittills) senare har det känts så bra som under framridningen och tävlingsdelen i Klubbmästerskapet i dressyr!
Jag var i extas efter ritten och hade nästan glömt prisutdelningen. Så när mitt namn ropades upp som segrare blev jag ganska chockad men oerhört glad! Trodde aldrig att jag skulle komma på första plats i en dressyrtävling.
Det här var helt klart en av årets bästa dagar.
 
Vintervila
 Knappt en månad efter KM började det tyvärr gå nedåt för mig och fina Pippiluren..
Hon var grinig varje ridpass men verkade inte ha ont någonstans eller så.
Målet under varje ridtur var att få henne att ha kul och inte bråka. Man ska aldrig försöka kuva en häst tycker jag, men i det här fallet är det dessutom omöjligt.
Efter att ha försökt ett tag med att få en någorlunda trevlig avslutning beslöt vi att hon fick påbörja sin planerade vintervila. 
Nu har hon vilat i en månad och det lär bli en vecka till innan vi sätter igång henne.
Överskottsenergin börjar krypa i kroppen på den lilla tjejen så det är nog dags snart.
 
Nu taggar jag och Pippi inför 2014 med en lärorik tävlingssäsong och en minst lika härlig sommar som förra!

Skriv en kommentar