Lizzie

Igår red jag ju alltså Lizzie.
Det var väldigt nyttigt och skönt att få rida när Eva såg på så jag kunde få lite tips. Jag hade ju helt fel uppfattning om hästen!
Jag trodde att hon skulle vara seg när hon inte har kommit in i sitt legendariska powerläge då hon tydligen går på som en stridsvagn i all evighet och hur fint som helst.
Men inte var det en tung och seg häst inte. Istället blev hon lätt springig och jag gjorde helt fel till en början som lät henne gå i ett ganska högt tempo med avsikt att tagga igång henne. Istället är det viktigt att verkligen hitta takten och få energin från en riktigt bra grund form.
   Jag fick aldrig riktigt till det men det gick väl helt okej ändå. Tror att jag har fattat hur man ska göra och förhoppningsvis kan jag få en träning den 26.e.
Lizzie är väldigt mycket häst! Hon är lite lik Pippi i kroppen. Ganska rejäl men ändå proportionerlig. Pippi är ju någon storlek mindre och därför, under snälla dagar, mer lätthanterlig än Lizzie på 165 cm. Många tycker nog att det är ganska litet, men det är jag också.
Men det ska väl gå det här! Det viktigaste är väl att jag inte vanvårdar hästen under julen. ;)
 

Skriv en kommentar