Lucka 16 - Gör egna julkort

För varje dag i december fram till och med den 24:e öppnas en "lucka" här på bloggen.
Det kan vara en bild, ett pysseltips, recept eller annat roligt. Tanken är att underhålla och inspirera och se till att det kommer upp något på bloggen dagligen.
Hoppas att ni gillar det!
 
Att skicka brev verkar ju i princip ha dött ut. Man mailar eller chattar istället vilket såklart är mycket bekvämare.
Men julkort tycks väl ändå överleva ett tag till? Det hoppas jag i alla fall!
   För att göra det extra roligt kan man ju fixa egna julkort för att göra det så personligt som möjligt. Kanske med en bild på sig själv med familjen för att visa vem hälsningen är ifrån, eller något som personen som ska få kortet tycker om.
   Åter igen vill jag rekommendera PicMonkey! Ett enkelt, till stor del gratis och kul redigeringsprogram på internet.
Precis som senast jag skrev om PicMonkey så föreslår jag att man förminskar bilden. Det blir lättare att hantera den då. 1000 borde vara lagom för ett julkort.
Jag tänkte visa tre olika Julkort för att få igång inspirationen och fantasin!
 
Kort Nummer Ett - Enkelt och mysigt
Såhär såg bilden ut från början:
En ganska bra bild om man bara vill göra något enkelt eftersom julpyntet i bakgrunden höjer stämningen. Efter att ha förminskat bilden la jag på effekten "Dusk" en aning för att göra färgerna varmare och mysigare.
Sedan letade jag helt enkelt upp en font jag gillade och skrev texten på ett ställe som jag tyckte blev fint. Valde nere i hörnet för att det ska bli lite som när man skriver en hälsning och avslutar med /Ellen eller liknande.
Detta var, som ni ser, hur enkelt som helst!
 
 Kort Nummer Två - Kul med ram!
Före:
Även den här bilden värmde jag upp en aning med "Dusk" eftersom jag tyckte att den var lite väl kall i färgerna för ett kort som ska vara roligt. 
När ramen skulle på och alla andra dekorationer lekte jag fritt med klistermärken och annat kul. 
De flesta hittar man under temat (som man kommer till via snöflingan längst ned) Santa Land eller Winter land.
Kullarna är bara cirklar som jag placerat långt ner på bilden.
 
Kort Nummer Tre - Vintrigt och vackert
Orginal:
Den här bilden är inte ens tagen på vintern, vilket man ganska tydligt ser här. ^
Men med lite glitter och dekoration så tänker man inte på det!
Jag gjorde faktiskt inget för att få själva fotot att se ut som att det är från december, utan la bara på stjärnor från temat "Celebrate" och dekorationer från "Winter land". 
Liksom första kortet - superenkelt!
 

Skriv en kommentar