Lucka 2 - Fotoredigering, Vintertema

För varje dag i december fram till och med den 24:e öppnas en "lucka" här på bloggen.
Det kan vara en bild, ett pysseltips, recept eller annat roligt. Tanken är att underhålla och inspirera och se till att det kommer upp något på bloggen dagligen.
Hoppas att ni gillar det!
 
När jag lägger upp foton här så är de nästan alltid redigerade.
Vissa tycker säkert att det är fusk men jag "överredigerar" aldrig och om jag verkligen är nöjd med en bild så låter jag bli helt.
Anledningen till att jag redigerar över huvud taget är för att det är ju mycket trevligare att titta på en riktigt bra bild än en ganska bra bild.
 
Jag tänkte hur som helst ge några snabba tips på hur man kan redigera en bild lite lätt och enkelt få den att se vintrig ut på ett snyggt sätt. (:
Såhär kan en bild se ut före:
Och sen efter:
Eller
Före:
Efter:
 Inte överredigerat som ni kanske ser, men en annan känsla ändå.
 
Jag redigerar oftast i PicMonkey, ett enkelt gratis redigeringsprogram på internet.
Den enklaste metoden för att få vintriga bilder är att använda effekten "Chill" som man hittar under temat Winterland.
Beroende på hur mycket du vill att bilden ska se redigerad ut kan du "fadea" effekten mer eller mindre. Jag personligen föredrar när det ser naturligt ut och fadear så mycket som möjligt utan att förlora effekten.
Vips, så ser bilden mycket vintrigare ut!
 
Det finns dock en nackdel med den här effekten. Nackdel och nackdel, det beror såklart på vad man vill ha för resultat. Kontrasterna i bilden höjs och där kontrasten redan är ganska hög i originalet kan motivet bli alldeles för mörkt.
Då kan man istället välja att först höja ljuset i bilden, eller (att föredra) sänka färgtemperaturen i den vanliga färgbehandlaren.
 
Något som jag alltid gör med bilder som har någorlunda kvalitet och ska upp på bloggen är att jag minskar storleken på "Resize" till det antalet pixlar som jag har tänkt för bilden på bloggen. Oftast är det 700.
Bilden kan påverkas lite av det och då får man höja skärpan på "Sharpen".
Höj dock aldrig mer än till 3! Då blir bilden helt fördärvad. Jag brukar ta 2.
    När man har gjort detta passar bilden utmärkt i storlek till bloggen och blir inte brusig som den annars skulle blivit. Det kan ni se på Före och Efter bildernas skillnad.
 
Hoppas tipset var till hjälp för någon så att ni kan komma i stämning även om snön inte skulle komma än på ett tag! (:

Skriv en kommentar