En vild åsna.

Pippihästen har fått vila i tre dagar. Dels på grund av det sjukligt varma vädret och dels på grund av en otroligt förarglig händelse då hon betedde sig som en åsna. Hon ville helt enkelt inte gå på transporten när vi skulle iväg och träna.
Jag orkar inte riktigt utvärdera händelsen och så mer än att hon svarade inte på något som jag gjorde för att få henne att lyssna. Backade henne flera meter för att sedan låta henne gå framåt (eftersom det är jobbigare att backa) men det fungerade inte alls. Dra och slå är aldrig ett vettigt sätt att få upp en häst på en transport på, men i Pippis fall fungerar det ändå inte. Minsta lilla pet med ett spö på bakbenen så backar hon mot det, rycker eller drar man i grimskaftet/tyglarna så reser hon sig till slut.
Jag lyckades nästan få upp henne genom att klia henne bakom örat, hade det fungerat hade jag kunnat vara stolt och känna mig som Monty Roberts, men det gjorde det ju inte.
 
Idag var åsnan framme igen när vi skulle ut i skogen, hon ville inte.
Men när vi väl kom ut gick det bra och hon var faktiskt duktig och förtjänar beröm. I galoppen blev hon dock lite vild och jag var nära på att trilla av när hon bockade som värst, lite större glädjeskutt än vad det var när min lille ponny busade på som värst.
Övergångar och tempoväxlingar var huvudsysselsättningen för att få henne koncentrerad och jag fokuserade på att ha henne rak och/eller rättställd.
 

Skriv en kommentar