Karus-Ellen v.s Karam-Ellen

Igår var en mycket bra dag!
På jobbet behövde de extra hjälp i en kiosk så jag erbjöd mig och fick pröva på det istället för att ha hand om en karusell hela dagen. Det var riktigt roligt!
När man har en karusell är det nämligen så att i de allra flesta fallen sitter du så att alla kan se dig hela tiden, man måste alltså sitta/stå rakryggad med ett leende på läpparna hela dagen. Detta gör dels att man blir väldigt utmattad av att inte riktigt kunna slappna av och dels blir det där leendet ganska krampaktigt fram mot klockan tre.
När det kommer folk och vill åka karusell ska man först glatt och vänligt ta emot dem, kolla så att alla är långa nog och visa dem till rätta i karusellen. Den biten är aldrig svår för här får man prata och skoja så mycket man vill, dock finns det föräldrar som inte förstår varför det är längdgränser, det kan vara jobbigt men aldrig omöjligt att ta sig igenom.
Sen ska man hålla stenkoll på alla som åker när karusellen är igång, så ingen får för sig att plötsligt stiga av. Detta är desto besvärligare (eftersom folk just får för sig att stiga av) då jag måste vara fokuserad på hur alla sitter samtidigt som jag ska upprätthålla ett stort smajl. Att samtidigt kisa i solen gör att jag tvivlar på att detta smajl faktiskt ser så trevligt ut efter några timmar.
 
I kiosken däremot upplevde jag att man kan slappna av mycket mer.
När kunden kommer gäller det att vara trevlig och hjälpsam, är man det så är kunden också glad tillbaka och det hela blir roligt. Man har en kund i kanske max fem minuter, att vara på topp under den tiden är inte så svårt så länge inget dramatiskt sker.
När kunden sedan har gått kanske det står en ny bakom men eftersom det är en annan person så är det ganska lätt att upprepa det man nyss sagt utan att det känns tillgjort.
När det sedan inte är någon kund kan man slappna av lite och fixa inne i kiosken. Det är inte så att man slappar till det men man behöver inte le sitt yttersta.
  Jag hoppas verkligen att jag får stå i en kiosk någon mer gång. Det gick till och med bra med räkningen av pengarna trots att matte är min ofantligt svaga sida.
 

Kommentarer

Annette

2013-07-08 - 23:38:27
Du har väl inte så svårt att vara trevlig!

Skriv en kommentar