Fälttävlan - Den ultimata tävlingsformen!

Dags att slå ett ordentligt kraftslag för fälttävlan!
Jag är oerhört imponerad av fälttävlansryttare på hög nivå. För att kunna ligga där uppe måste de sätta tre olika moment inom ridningen som ibland kan skilja sig otroligt från varandra.
Det går inte an att flänga runt på en hoppbana med en hetsig häst, rida innanför staket dag ut och dag in med en häst som skyggar för en kotte eller galoppera i rasande fart och kasta sig över enorma terränghinder. Du måste verkligen ha koll på allt.
   Trots dessa ryttares förmåga och skicklighet är det inte direkt något man talar om. Hoppar du eller rider du dressyr? Varför inte både och plus ett häftigt terrängmoment?
 
Inför OS 2012 kunde man spela på hur många medaljer man trodde att Sverige skulle ta hem, även sportreportrarna gav sina gissningar. Om ridsporten var med bland deras förslag överhuvudtaget är jag inte säker på, men fälttävlan var verkligen inte med på listan, trots att Sara Algotsson inte var någon okänd ryttare bland eliten.
Kanske var det bra att övriga sportsverige inte hade räknat med "Silver-Saras" framfart, skrällen hade kanske inte blivit lika stor då. Tack vare denna silvermedalj fick tävlingsformen en rejäl skjuts upp i medierna och detta ledde till att fler ryttare blev nyfikna. Nu gäller det att hålla fälttävlan kvar i rampljuset så att det blir en lika självklar gren som hoppning eller dressyr.
 
Det är mer påfrestande för arrangörer att anordna en fälttävlanstävling och det krävs mycket mer av ridklubbarnas anläggningar. Men med ett ökat stöd från Ridsportförbundet och träningsmöjligheter även på de lägre nivåerna kan säkerligen intresset höjas hos de potentiella tävlingsdeltagarna och klubbarna tjänar därmed på att anordna tävlingarna.
   Men att jag bara ska sitta vid min skärm och säga att förbundet bör göra si och klubbarna så är inte mycket till nytta, jag tänker minsann dra mitt strå till stacken jag med!
Därför tillägnar jag en kategori på bloggen till denna underbara tävlingsform. Jag ska se till att uppdatera med nyheter inom fälttävlansvärlden, både stora som små. Informera om kommande tävlingar, leta upp träningstips och följa eliten så gott jag kan under mitt snedtak här i södra Göteborg.
 
Hoppas att ni uppskattar min insats och att det väcker ert intesse!

Skriv en kommentar