Träning

Halv fyra lastade vi Pikachu i vår Värmlandsvagn och körde iväg mot Köpingebro för en ridlektion. Duktiga Pippi som gick på transporten direkt utan några som helst problem!
  Gården som Linda Jacobsson bor på har ett litet stall, ridhus och paddock.
Medan vi väntade på Linda longerade jag Pippi. Ville vara på den mindre osäkra sidan när jag skulle sitta upp sen.
   Efter att ha pratat lite med Linda om hur jag känner med min ridning just nu och vad det är jag vill ha mest hjälp med bestämde vi att ta det väldigt basic. Övergångar mellan alla gångarter, enkla vägar över ridbanan där uppgiften var att ha henne rak och aningen inåtställd i svängarna.
  Sättet som Linda instruerar på är väldigt bra tycker jag. Hon säger precis hur jag ska göra med min kropp för att komma till bra ridning och utifrån det ger jag min häst de förutsättningar som hon behöver för att kunna göra rätt.
   Pippi var ganska seg idag, hon var nog trött av värmen och när de står ute dygnet runt så sover de ju inte lika mycket som annars.
Hon var riktigt fin i traven men fy satan vad jag fick kämpa för att hon skulle fatta galopp. Istället för att svara på mina skänklar så gungade hon på i en väldigt trevlig trav, varv på varv, men det var ju inte det jag ville. Jag fick bra hjälp med det av Linda eftersom hon just sa vad jag skulle göra med min kropp för att vara riktigt tydlig, istället för att säga vad jag ska få hästen att göra.
   Utöver galoppen är jag rätt nöjd med träningen. Det var ett bra samarbete mellan mig och Pippi och som ni nog förstår tyckte jag verkligen om Lindas sätt att förklara och vad hon lade fokus på. Förhoppningsvis kan jag boka in en träning nästa vecka igen!
 
När Linda gick unghästutbildar utbildningen på Flyinge arbetade hon med Pikachus mamma, Marzipan.
De tävlade senare tillsammans i dressyr, hoppning och lite fälttävlan.
Film från träningen kommer kanske imorgon!

Skriv en kommentar