Överblick

Har hittills hittat sex hästar på Hästnet som verkar vara intressanta. Tre fyra ston och två valackar. Och jag som inte ville ha ett sto haha.
De är alla under sex år och runt 160 i mankhöjd. Tänker inte lägga upp bilder eller beskriva annonserna av hänsyn till ägarna och för att jag inte vill beskriva hästarna för mycket innan jag sett dem i verkligheten.
Vårt största problem med att hitta rätt häst är mankhöjden. Jag är bara 162 cm och min mamma är ännu kortare, så vi måste ha en liten häst och har egentligen satt vår maxgräns på 160 cm. Vi har dock insett att vi måste kompromissa på våra krav en aning eftersom det blir mycket färre hästar att titta på och många av dem har ägarna inte lagt ner så mycket arbete på eftersom de är så små och inte förväntas bli några strålande tävlingshästar. 
 Vi vill gärna ha en häst som har potential i både hoppning och dressyr så att jag kan starta i fälttävlan med den.
-
 Man blir otroligt trött på att kolla annonser efter bara några minuter. Så otroligt många med skitkassa bilder på en häst i hagen. Annonser som börjar med hur ledsen ägaren är över att behöva sälja sin häst. Allvarligt talat. Det är säkert jättemånga som önskar att de kunde behålla sin häst, jag var en utav dem. Men det är så otroligt oproffsigt.
Att sälja häst är business oavsett om det är det du försörjer dig på eller inte. Som köpare vill man inte läsa en massa trams. Man vill veta hur gammal den är, mankhöjd (vilket folk ofta struntar i som om "Storhäst" är det samma som en kategori för ponnyer. Det kan skilja flera decimeter mellan hästarna ju), vilken utbildningsnivå den ligger på i dagsläget och gärna stam om det finns. Vill jag veta mer så ringer jag.
Är alltså otroligt trött på annonser där hästen benämns som älskling och annonsören beskriver sin sorg och därefter ger en roman som handlar om var hästen gillar att bli kliad och lägger till bilder när den står i hagen och betar.  
Dessutom känns det som en (oavsiktlig) förolämpning gentemot de som vet hur det ska gå till och skriver bra, korta men sammanfattade annonser med vettiga bilder. Det gör att det är svårt att hitta en korrekt och seriös plattform för hästannonser.
 
 

Kommentarer

isola

2013-03-13 - 15:56:28
åh jag håller med om att man blir lite trött på hur vissa skriver sina annonser! Tex. när jag letar travhäst och annonsören inte skrivit rätt namn eller stavat fel på namnet. Jag vill ju liksom kunna kolla upp hästen i svensktravsports databas för å se om den vart struken för hälta eller annat skumt ofta å så. Och sedan läsa snyft historier är så tröttsammt. Jag tror inte på dem endå!
Svar: Oavsett om historierna är sanna eller inte så är de ju oftast helt ointressant för spekulanten när man bara är i stadiet att läsa annonsen.Har också problemet med felstavade eller utelämnade namn, oftast på härstamningen då. Ska man göra en annons så får man göra det ordentligt!
Ellen

Lina Ericson Stahlin

2013-03-13 - 20:48:05
Riktigt fin blogg, älskar headern! :D
Svar: Tack!Tycker verkligen om stilen som du har på din (:
Ellen

Michelle

2013-03-13 - 21:49:57
Älskar din blogg!
Lust att göra bloglovinbyte?
kram

Skriv en kommentar