Skånsk kvantitet

I dagsläget ligger de tre fuxstona på minus..
Ingen av dem verkar vara i särskilt god form och en av dem beskrivs som väldigt svårriden. Om man verkligen vill sälja sin häst, varför säger man då att den är svårriden? Självklart ska man inte ljuga, det uppskattar jag naturligtvis. Men hade jag haft en svårriden häst som jag ville sälja hade jag hellre sagt att det var en häst för den duktige ryttaren som vill ha utmaning. Eller liknande.
Men ett av stona, det minsta, står just nu alldeles nära min mormor och morfar i Skåne. Eftersom vi ska dit i påsk så har vi bokat in en provridning då.
När vi ändå är i krokarna passar vi förhoppningsvis på att titta på två andra hästar. En som står hos Svante Larsson som är kiropraktor och har behandlat Joppe flera gånger. Ett sto det med, möjligen lite stor för oss kortisar..
Sedan ska vi även svänga förbi Bollerup och kolla på ett sto som skulle blivit lektionshäst men möjligen var för skarp, som de beskrev det, för eleverna. Inte säkert att det är något för oss men Bollerup är aldrig fel att besöka.
Bilden är från http://enjoysweden.se

När jag var liten, strax innan jag fick Joppe var min största dröm (förutom en egen häst) att börja på Bollerups gymnasium. Jag satt på borggården en gång och grät floder för att jag inte trodde att jag skulle få tillräckligt bra betyg för att komma in. När jag väl slutade nian hade jag inga tankar på Bollerup över huvud taget. 
Jag ångrar aldrig att jag valde den gymnasieskolan jag gjorde, men hade man fått gå två gånger hade jag gärna gått här också.

Skriv en kommentar