Högergaloppen

Den här dagen blev det ett sent besök i stallet.
Dagens pass började i en geggig paddock. Men sedan hade jag sån härlig tur att ridskolan skulle ha teorilektion så ridhuset var ledigt. Idag var det snälla Ebba, Marianne och Anna som hjälpte mig, tack! (:
 
Till en början gick ridningen ganska bra. Hon är rätt ojämn och vill inte alls ställa i vänstervarvet medan hon blir alldeles förböjd i högervarvet. Därför försökte jag hela tiden ha henne lite utåtställd i höger och i vänster ville jag ha henne ställd även på fyrkantspårets raksträckor. Detta gick helt okej men våra vägar var ofta väldigt vingliga.
Vänstergaloppen fattade hon fint och lydigt och bibehöll tills jag sa åt henne att sakta av. Högergaloppen däremot..
Eftersom hon är mycket svagare i högervarvet har hon rätt svårt för att fatta den galoppen plus att jag är fruktansvärt otydlig i mina hjälper. Jag vet liksom inte riktigt hur jag ska göra. Tråkigt nog fick jag aldrig till den och hon började faktiskt bli rätt tjurig på slutet när jag bara försökte mig på samma slarviga hjälper gång på gång och det gjorde att jag kände mig osäker och rädd för att förstöra alltsammans.
Jag avslutade med en vänsterfattning innan jag travade av henne för att sluta ridningen med något positivt.
 Något som faktiskt går bra ändå är våra övergångar (utom galoppfattningen uppenbarligen). Hon lyssnar jättefint på avsaktningar, halter och gångsättningar så det känns bra ändå.
 
  Imorgon är det som jag tidigare nämnt träning för Viktoria Eriksson.
Ser verkligen fram emot det och har jag tur så kanske mamma kan filma. Tvivlar på att jag har någon lust att visa upp hur jag rider henne just nu men kan vara nyttigt för mig själv att se och roligt att jämföra med när vi har kommit längre.
Här har ni en alldeles prima suddig bild på en fin Pippihäst
Godnatt!

Kommentarer

Annika

2013-05-09 - 12:30:07
Snygg header :D
Svar: Tack så mycket! (:
Ellen

Skriv en kommentar