Lastning

Vi tränade lastning med Pippi idag igen.
Den här gången måste jag faktiskt säga att det gick riktigt bra!
Hon var mycket lugnare idag över situationen och inte alls lika skeptisk till vår idé.
När hon börjar backa och vara motstridig tvingar jag henne att backa ännu mer och snabbt eftersom det är jobbigt för dem. Då inser de att det är lättare att gå fram.
Något som vi då har märkt är att Pikachu (till skillnad från min Joppe) är grym på ryggningar. Vilket bakbensarbete alltså, haha!
Idag slutade vi när hon stod lugnt i transporten med alla fyra ben inne och åt havre ur hinken. Då backade jag försiktigt ut henne och hon var så duktig så.
Vi fällde inte upp någon bom eller lucka trots att vi hade kunnat. Igår när vi tränade försökte vi nämligen hindra henne från att backa genom att hålla emot med linor men då fick hon panik och kastade sig ut. Rädslan vi har är alltså att hon kanske ska få panik om hon märker att det tar stopp bakom henne och då försöker framåt istället. Man har ju hört talas om skräckexempel där hästar hoppat över bommen och hemma på stallplanen var det faktiskt en häst som slog en kullerbytta ut ur dörren fram. Hur?!
I alla fall så är jag nöjd med min lilla häst och vi försöker igen på måndag. I helgen ska vi nämligen till Skåne.
Nu när vi är i Skåne ska det förresten fastställas om Pippis sommarsällskap, så jag väljer att vänta lite med info om det innan det är 100 säkert.
Spännande verkar det bli!
 
Pippi kanske blir glad av att komma ner till sina hemtrakter igen! Här är hon i hagen på Bollerup i mitten av april.

Kommentarer

Anna

2013-05-30 - 22:36:52
Vilken jättehage!

Svar: Ja och det behövdes, det var säkert 20 glada unghästar som gick där! (:
Ellen

Anna

2013-05-30 - 22:37:26
Skönt att lastningen går framåt.
Svar: Verkligen!
Ellen

Annika

2013-05-31 - 18:19:43
Söt :)
Svar: Eller hur! ;) Tack
Ellen

Skriv en kommentar