Variation

Det fina med hästsport är att man aldrig vet vad som väntar med dessa egensinniga djur.
Gårdagens träning är jag riktigt nöjd med och det kändes som ett stort framsteg. Dagens pass däremot gick åt helsike.
 
 Idag longerade jag henne inte innan jag satt upp eftersom Viktoria tyckte att vi skulle prova det en dag efter en ordentlig träning. Den biten var det inga som helst problem med och det kändes kul att börja ett ridpass på ett normalt sätt. I skritten var hon som vanligt, det enda jag kan tänka på såhär i efterhand var möjligen att hon kärvade lite när jag skulle göra halter, men igångsttningarna till skritt igen var nemas problemas.
När jag skulle trava så märkte jag att hon var fruktansvärt seg. Första gången så svarade hon med att börja trava direkt när jag ville men jag fick konstant driva för att hon inte skulle bryta av. När jag skulle göra övergångar mellan skritt och trav fick jag knappt igång henne igen. Jag tänkte då att hon kanske var trött och hade lite träningsvärk från igår plus att eftersom manegen blivit harvad samma dag så var undelaget ganska djupt och det kanske var lite mycket ansträngning för henne. Men jag kämpade på för att väcka upp henne lite.
 
  Sedan fick jag gå ut i paddocken eftersom det skulle vara lektion i ridhuset. Där var undelaget betydligt bättre men hon ville fortfarande inte trava. Det tog flera varv på en stor volt innan jag fick igång henne. Dumt nog hade jag inget spö.
  Det som känns jobbigt är att jag inte vet varför hon betedde sig såhär idag. I stallgången var hon den vanliga glada Pippihästen och när jag skrittade fram henne var det inga konstigheter. Jag hoppas på att det är stofasoner som det är frågan om och att hon inte har ont någonstans.
Hon gick inte helt rent i traven men det fanns inget speciellt att peka ut och dessutom är det inte så konstigt om det inte ser rent ut när hon hela tiden försöker bryta av.
  Måhända överanalyserar jag det hela och det bara handlar om ett sto med lite träningsvärk som testar sin nya ägare.
 
Passet slutade iallafall med en bra övergång till trav och därefter en avsaktning som jag bestämde över.

Skriv en kommentar