Problematiskt beteende

Pippi är pigg, glad och hur mysig som helst när man är med henne på marken. Inga konstigheter, bara en nästan ovanligt (för hennes egen del) gosig häst.
Men så fort jag rider och kräver minsta samling av henne så protesterar hon och blir grinig som tusan. Det känns ju inte rätt eller bra på något sätt och det stör mig något otroligt att jag inte vet vad detta beror på.
Hon haltar absolut inte och ryggen verkar det vara bra med eftersom hon inte reagerar som hon kunde göra förut när man kommer med sadeln.
 
Igår blev det ett sent kvällspass och hon var tjurig som satan i ridhuset.
Sista ridskolegruppen lämnade b.l.a. kvar lite cavaletti som absolut var till min fördel.
När jag travade fram henne försökte jag ha henne i en låg mjuk form för att få henne avslappnad. Men hon betedde sig alldeles hetsigt och ville bara galoppera. Då kunde jag använda cavalettin som lite distraherande övning. Hon blev tvungen att fokusera för att inte bara ramla in över alla bommarna och hon tyckte att det var ganska kul och blev mer positiv till arbetet. Det blev mindre och mindre svårt att få henne med sig även när vi inte red över bommarna men aldrig helt lätt.
Hon verkade tycka att vi skulle galoppera, annars kunde det vara! Därför var det väldigt svårt att få henne framme i traven och när jag la på spöt blev hon skitarg och slog bakut. Men om jag lade på spöt en gång till direkt så skärpte hon sig någon minut.
Jag tycker egentligen inte alls om att behöva använda spöt i annat syfte än att aktivera bakbenen eller förtydliga någon annan mildare hjälp. Men som Viktoria har sagt till mig; "Om du tydligt visar att du bestämmer och vad du vill nu, så kommer du kunna ge mindre och finare hjälper i framtiden".
Dagar som dessa är jag extra noga med att berömma Pippi när hon gör rätt och man märker verkligen att hon blir gladare av berömmet.
Mot slutet blev det mycket galopparbete och då var hon faktiskt riktigt fin. Det kändes som ett bra avslut och när vi travade av så var hon lugn och mjuk.
 
Ikväll tänkte jag skritta fram ute så jag är redo att börja rida så fort manegen blir ledig vid nio.
Hoppas verkligen att gårdagens avslut gav resultat och visar sig lite tidigare idag.
 

Skriv en kommentar