Gör ditt eget hårnät!

Insåg när jag letade efter ett snyggt hårnät att ha på dressyrtävlingen igår att det inte finns något som rymmer mina dreadlocks! Så jag fick helt enkelt ta och göra ett själv.
Det var superbilligt, lätt och roligt! Tänkte förklara lite hur enkelt det är och kanske ge andra inspiration. Det är ju, trots alla fina hårnät i affärerna, roligt att ha ett med ett personligt utseende. (:
 
1. Skaffa ett nät.
(Två st för 20 spänn)
Jag köpte ett tunt nät som man ska trä över hela huvudet. Har inte sett att man kan köpa mindre nät utan dekorationer och dessa är nog de billigaste som ändå funkar.
 
2. Anpassa storleken.
Hela nätet som jag köpte gick åt för att omge hårknuten. Men behöver man förminska det så gör man såhär:
Sätt upp håret på det viset du vill ha det när du rider. Trä sedan nätet utanpå men dra ihop det så mycket som behövs och håll undan det överflödiga med fingrarna när du tar av det igen.
Knyt en hård knut uppe vid resåren så att det överflödiga av nätet hålls undan permanent. Klipp av så mycket som möjligt utan att röra resåren, den måste vara kvar.
Knuten ska ju inte synas så det får bli på undersidan av nätet, dekorationen ska du alltså sätta på motsatta sidan.
För att nätet ska sitta kvar stadigt på ditt hår tar du en gummisnodd och syr fast längs resåröppningen. Detta gör du för hand.
 
3. Välj dekoration.
Här är din chans att vara kreativ! Det vanligaste är ju en snygg rosett, men vill du inte vara vanlig så kom på något annat. Du kan leka med material, form och färg.
Panduro har många fina saker men det kan vara lite dyrt ibland. Vill du ha ett sidenband så rekommenderar jag Knapp Karlsson här i Göteborg. Jag köpte ett fint svart sidenband, ca 25 cm för 12 spänn!
Vill du ha bra tips på hur man gör en fin rosett kan du googla det. Man hittar många bra instruktioner.
 
4. Sätt ihop dekorationen.
Jag använde en symaskin, men har du ingen så går det bra att sy för hand om du är riktigt noga med att göra det ordentligt.
Eftersom det var en rosett jag gjorde så utgår jag från det i den här beskrivningen.
 
a) Nåla.
Knyt eller vik rosetten som du vill ha den, nåla sedan ihop den så att allt håller sig på plats.
b) Sy.
Här gjorde jag misstag nummer två (Det första står längre ner). Jag ville egentligen ha en rosett med lite volym. Då ska man bara sy ihop den på mitten så att allt sitter säkert ihop men kan "puffa upp" lite åt sidorna.
Jag sydde istället längs med varje kant och fick då en stadig men platt rosett. Vill man ha det så ska man alltså sy längs kanterna, annars bara i mitten.
 
5. Fäst dekorationen på nätet.
Ta på dig nätet igen och håll dekorationen där du vill ha den. Den måste fästas i hårsnodden men tänk på att inte sätta den för högt, du ska ju ha hjälm på dig.
Sy sedan fast dekorationen för hand på hårsnodden.
 
Klart!
Lek gärna med pärlor, stenar och strass. Dem fäster du bäst genom att sy om det går, annars kör du på superlim.
 
Gör inte detta misstag!
När jag hade vikt och nålat min rosett tänkte jag stryka den lite lätt i kanterna för att underlätta när jag skulle sy ihop den. STRYK INTE SIDENBANDET!
Tyget började smälta och blev helt förstört! ):
Jag fick göra om rosetten helt och den blev inte alls lika fin som från början.
Mitt bästa tips är nog att köpa minst dubbelt så mycket som du behöver. Då kan du bara göra om när det blir fel istället för att få det lite sämre. Det är ju ändå billigt material.
 
 
Såhär såg det ut när jag pysslade:
Jag gjorde en väldigt enkel dekoration som förmodligen kommer byggas på eller bytas ut så småningom.
Egentligen är jag inte supernöjd, men jag skyller det på strykjärnet som tvingade mig att ändra propotionerna.
 
Trevligt men sömnigt sällskap hade jag också!

Kommentarer

Anna

2013-10-07 - 20:47:31
Tack för tipsen! :)

Skriv en kommentar