Matchat

Jag skriver det här inlägget delvis för att inspirera, delvis för att motbevisa att jag skulle ha blivit en klädsnobb på äldre dar.
 
Under mina ponnyår struntade jag fullständigt i vad jag hade på mig i stallet och hur kläderna passade ihop med vartannat.
Ett tydligt exempel på det är när jag red en hoppträning iförd ljusbruna läderchaps (sådana som täcker hela benen) med fransar, en stor svart stickad tröja med hästar på och en halsduk med färgerna röd, rosa och grön. Ponnyn hade ett ljusblått schabrak.. Urtjusigt! Eller?
 
Jag har alltid gjort mitt bästa för att hålla mig så långt bort från snobbstämpeln som möjligt och vill påstå att jag ännu inte där trots mina klara förbättringar på klädfronten.
Jag har fallit pladask för att matcha mina ridkläder med varandra och inte minst med schabraken. Det är till stor del för att jag har insett hur lätt det är. Innan kunde jag aldrig tänka mig att lägga ner så mycket som en sekund åt att välja ridkläder för dagen men nu förstår jag att det knappt krävs mer tid än så.
 
Jag gör helt enkelt såhär:
När jag köper nya kläder/schabrak tar jag inte bara något om är fint, utan något som jag vet skulle passa till något jag redan äger. På så vis har jag ju redan kombinationen i åtanke och det blir lätt att plocka fram det andra plagget någon gång när jag redan bestämt mig för det ena.
Jag går alltså inte och köper nytt hela tiden bara för att matcha. De flesta kombinationerna är plagg köpta någon gång mellan 2007 och 2013.
Inventera lite i garderoben en dag och sortera (haha ska jag säga av alla människor, min garderob är ett svart hål) så har du en bra översikt och det är lätt att hitta något som passar bra ihop.
 
Basicfärger är grunden. Marinblått är ju alltid ett säkert kort och alla har säkert något sådant i garderoben. Svart, grått och brunt är väl också vanligt. Själv har jag ju en del mörkgrönt.
Roligare färger går ju att kombinera med basicfärgerna. Ridstrumpor finns i många fina färger och har du mörka eller färglösa ridbyxor så ta på en tröja eller väst i en finare färg.
 
Något som jag har väldigt svårt för är "övermatchning" av starka färger. Huvaligen ):! Till exempel marinblått kan man ju köra på i en hel outfit men skulle man göra samma sak med röd skulle det bli förskräckligt. Tycker jag då alltså.
 
Det jag vill ha sagt med detta är att det är så himla enkelt att matcha och det är riktigt roligt!
Missförstå mig inte; det är självklart helt okej att inte bry sig alls. Så länge man är hel och så pass ren som det går att vara i ett stall så kan man vara ursnygg oavsett vad man har på sig. Bara man är nöjd själv!
 
Tre enkla outfits med beskrivning för att förtydliga att man verkligen inte måste springa och köpa massa dyra kläder.
Luvtröja - Från HM köpt för tre år sedan. ca 150kr.  Väst - Granngården köpt i september Lånat av mamma.
Lila linne - JC fått av lillasyrran, köpt för kanske fem år sedan. Byxor - Bik Bok (red barbacka den här dagen, annars alltid ridbyxor) , också fått av syrran köpta för kanske två år sedan. Strumpor - hittade i garderoben, ingen som helst aning om var de kommer ifrån.
 
Linne - JC köpt för ca fem år sedan ca 100kr. Klubbtröja - Fått genom Ungdomssketionen. Ridbyxor  - Mountain Horse. Fått av mamma för ca fyra år sedan. Minns ej pris, ca 400kr? Schabrak - Hööks. Köpt i september, 249kr.
 
Väst - Julklapp för två år sedan, ingen koll på priset. Tröja - Från Svensk Risdport Kunsbacka. Köpt för fem år sedan, ingen koll på priset. Ridbyxor - Börjes, köpta i september. Ca 300kr. Piké - Svensk Ridsport Kungsbacka (köpt på Euro Horse mässan) ca 400kr (lär inte köpa ett sådant litet men dyrt plagg på många år igen!).
 Ridhansdkar - Köpta på Hööks 1 år sedan. Ca 200kr. Använder nästan alltid dessa. 
Strumpor- Hittade i garderoben, gamla som gatan.
 
För att vara helt ärlig är det med hatkärlek jag skriver detta. Jag känner mig fruktansvärt töntig.
MEN GILLAR NI DET?
SKA JAG FORTSÄTTA MED DET HÄR?

Kommentarer

Julle

2013-10-21 - 13:14:37
Jättekul, jag tycker att du ska fortsätta!

Det är något speciellt med matchning av färger inom ridsport. Som du säger, inte fel att inte göra det men det är på något sätt väldigt behagligt att titta på ett färgmatchat ekipage!
Svar: Tack! Ja, när det är lite lagom. jag tycker att det ser sportigt ut.
Ellen

Ebba

2013-10-21 - 17:21:46
hahaha, nu gäller det att du tar detta på rätt sätt men pratade men nån i stallet om just detta nu i veckan. Alltså hur du börjat matcha när du köpte Pippi. Så lite kul att du nu skrev om detta ;) Kan lova dig att du inte ses som klädsnobb i stallet, endast snyggt matchad :)
Svar: Haha ja, det var lite otippat kanske. Känns skönt att höra det haha! ;)
Ellen

Anna

2013-10-21 - 21:10:54
Roligt att läsa!

Jag gillar det grön-oranga mest.

/Anna
Svar: Tack! Jag med, men tyvärr har jag inget schabrak som passar alls.
Ellen

Sofia

2013-10-21 - 21:26:30
Heheeee sååååå roligt att du börjat matcha - i löv itttttt :D
Svar: Haha det är så kul men så töntigt egentligen!
Ellen

Skriv en kommentar