Svullna ben

Igår var jag på Sahlgrenska nästan hela dagen med Jakob.
Kom till stallet sent på kvällen och mamma tömkörde medan jag krattade spåret i manegen.
När vi tog ut Pippi i gången för att göra i ordning henne upptäckte vi att hennes bakben var jättesvullna. Men hon var inte precis varm i dem och hon tycktes inte ha så ont.
När det är svullnader i hästens ben men utan hälta brukar rekommendationen från veterinärer vara att de ska röra på sig. Därför tömkörde mamma och vi var extra uppmärksamma på hur hon rörde sig. Ingen synlig hälta och Pippi var pigg och glad.
När vi var klara kollade vi benen noga igen. Svullnaden var den samma som innan.
 
Jag kom till stallet vid halv elva idag och då var hon fortfarande svullen. Inte så konstigt eftersom hon varit stilla hela natten.
Nu var hon lite varm i benen men det var hon även fram där hon inte är svullen alls. Jag tog tempen på henne för säkerhetsskull men någon feber hade hon inte.
Eftersom hon inte verkade må sämre än igår red jag på slingan runt stallet i skritt några varv och travade henne sedan i låg form i paddocken. När jag satt av hade svullnaden gått ner mer än hälften men hon var varmare i bakbenen nu. Jag kylde benen på henne med vatten innan hon fick gå ut i hagen.
 
Vi har ingen aning om vad detta beror på. Gallor? Överansträngning? Värmereaktion (det var femton grader ute i morse och dagen innan med)?
Vi avvaktar några dagar och ser vad som händer. Är det oförändrat eller värre så får vi ringa veterinären.
Hoppas till tusen att det inte är något allvarligt med min fina tjej!
 

Skriv en kommentar