Att rida utan hjälm

Att många av proffsen ofta rider utan hjälm är inga chockerande nyheter för någon av oss skulle jag tro. Det har man ofta sett i ridsporttidningar och i andra sammanhang.
Kyra Kyrklund är det namn som först poppar upp i huvudet när mina tankar går i dessa banor. Om jag inte missminner mig helt så rider hon med bar skalle även i sina utbildningsfilmer. Detta gör absolut inte att jag, tillsammans med många andra, tappar respekten för henne eller andra erkända skickliga ryttare från toppskiktet.
 
Vilka rider då utan hjälm?
Proffsen -
Att de erfarna elitryttarna rider utan när de tränar hemma tror jag handlar om vana. De flesta som gör så tycks vara av en äldre generation och hjälm har helt enkelt inte alltid varit ett självklart inslag.
En annan teori är att många av dem (nu utgår jag ifrån de svenska ryttarna) är eller har varit bosatta utomlands under längre perioder och kanske är det vårt svenska, ibland överdriva, säkerhetstänk som säger åt oss att ha hjälmen på. Detta har proffsen helt enkelt inte präglats av på samma sätt som oss hobbyryttare här hemma.
Med detta menar jag inget i stil med att "De är mycket bättre än oss andra och en skicklig ryttare råkar inte ut för saker, därför behövs inte hjälm". Jag är inte ute efter att försvara, jag vill bara själv försöka förstå.
 
Amatörerna -
Nu låter jag säkert hemskt fördomsfull men det tänker jag då faktiskt vara.
Bland amatörerna, alltså den allra största gruppen av hästfolk i vårt land, så tror jag att det främst är de "självlärda" som struntar i hjälm. Vi som har gått på ridskola eller kanske tränat kontinuerligt för tränare även på lägre nivå har väl mer eller mindre fått det in bankat i skallen att vi ska skydda den till varje pris.
Jag menar inte att man måste vara seriös med sitt tränande, vill du lufsa runt i skogen och hoppa lite hinder ibland så är det väl helt fantastiskt att det finns möjlighet för dig att göra så. Men säkerheten och ditt liv är något du alltid bör vara seriös med!
Jag har fått höra argument som "hästen är så snäll, den skulle aldrig göra något" eller "jag rider bara med hjälm om jag tror att det finns risk att jag ska trilla av" (hört genom en vän). Detta gör mig ganska så arg att höra, korkade argument är nämligen en rejäl trigger till min ilska.
Man kan ALDRIG NÅGONSIN under några som helst omständigheter vara helt säker på att ingenting kommer att hända! Det spelar ingen roll om din häst faktiskt är den snällaste i hela världen eller om du har ridit i hundra år men har konditionen som en 25åring. Hästar är flyktdjur och kan alltid bli skrämda oavsett hur gamla eller snälla de är.
Vad som helst kan hända utan att det är ditt eller hästens fel, det enda du kan göra är att skydda dig själv!
 
Offentliga personer -
Den här titeln på en grupp människor är väl kanske inte så bra egentligen. Men jag har sett på flera stora hästbloggar hur det läggs upp bilder där bloggaren i fråga rider utan hjälm.
Till viss del är det provocerande att människor som är förebilder för många yngre gör på det viset, men där är det ju lite samma sak som med proffsen. Jag tycker att det då är upp till personen som ser och läser det att ta in det på rätt sätt och bloggaren kan inte ta ansvar för reaktioner ang. allt.
Det som förbryllar mig är att många av dessa tillhör ju inte den självlärda amatörgruppen som jag redan gått igenom. Då tror jag snarare att det är ett litet försök i att efterlikna de tidigare nämnda proffsen. Det är ett rätt töntigt sätt tycker jag och inget som jag finner värt att lägga större energi på.
 
Varför rider jag med hjälm?
Jag vill inte dö eller få en hjärnskada för livet är ju två starka anledningar till att börja med.
Till stor del tror jag att det är en vanesak. Jag skulle aldrig kunna sitta upp på en häst och rida en längre sträcka utan hjälm. Tidigare var jag inte van att rida med säkerhetsväst, den kändes klumpig och obekväm. Men efter att ha ridit hela sommaren med den på kände jag mig fruktansvärt utsatt och avklädd första gången jag red utan den på tre månader.
Alltså är det helt otänkbart för mig att rida utan hjälm eftersom det aldrig har varit naturligt för mig eller någon i min omgivning att göra så, det är ett helt främmande tankesätt. Men förutom att jag är fostrad till att tänka på det viset så inser jag helt enkelt riskerna och är inte beredd att ta dem.
   
Självklart är det upp till var och en att avgöra om de vill rida utan hjälm eller inte. Om de vill skydda sitt huvud från att krossas eller inte. Men jag kan för mitt liv inte förstå varför man skulle vilja rida utan hjälm. Inte är det väl obekvämt? I så fall är det nog på tiden att skaffa en ny hjälm och lägga lite tid på att hitta en bekväm.
 
 

Skriv en kommentar