Barbackaridning på planeringen

Kiropraktorn Svante Larsson var ju som sagt här igår och klämde och drog i Pikachu.
Vi tog inte hit honom för att det fanns något misstänkt fel på pållen. Han skulle ändå uppåt (bor egentligen i Skåne) och undrade om någon i vårt stall var intresserade av en behandling. Bosse och Pippi blev det som undersöktes och det verkar som att båda var i behov av det, även om det inte fanns något akut.
   
Svante tyckte att Pippi såg välbyggd ut och var lagom i hullet och muskulaturen. Det han kunde hitta hos henne var spänningar i ryggmusklerna vilket en femåring inte alls bör ha. På grund av detta har hon även lite låsningar i senorna bak.
Vad det beror på kunde han inte riktigt säga och eftersom vi inte har haft henne så länge så vet vi ju inte riktigt hur länge det har varit så. En teori är att hon kan ha blivit pressad över sin gräns under sin utbildning och då dragit på sig det här som sedan kommer fram nu när vi sätter igång henne i arbete mer och mer. Men det är som sagt enbart en teori, vi/jag försöker inte lägga skulden på de som ridit in henne.
   Svantes lösning på det här är då: Rid lika mycket som innan, någon vilodag i veckan och kanske en då vi tar det lite lugnare. Klättra mycket för att stärka och tänja ut ryggen. Galopp uppför, skritt nerför. Testa även att rida barbacka.
 
Lösningen på de flesta hästars problem med låsningar och andra vanliga besvär tycks ju helt klar vara att de ska tränas i en korrekt men avslappnad form. Sätta bakbenen in under sig och höja ryggen.
Joppe hade mycket problem med låsningar i höfterna en tid, Svantes medicin var barbackaridning, så det ägnade jag mig så mycket som möjligt åt och det hjälpte verkligen!
Förhoppningsvis tillåter Pippiluren att jag skumpar omkring där uppe utan sadel så kanske det här löser sig snabbt och bra. Svante kommer på återbesök om fem veckor.
Skumpa runt menar jag ju naturligtvis egentligen inte att jag ska göra. Att rida barbacka tycker jag är väldigt nyttigt för ryttaren också. Jag fick mycket bättre balans och sits under tiden då jag gjorde det på Joppe och till slut kunde jag rida normala pass även utan sadel. Det är även målet med min ridning på pokémon-tjejen.
 

Skriv en kommentar