Pippiluren filuren

Imorgon ska jag vara i stallet senast 09.00. Pippiluren ska få manen klippt och utrustningen ska smörjas. Kanske blir det träning på kvällen, annars tar jag och rider på morgonen.
 
När jag var i Malmö fick pållen vila i tre dagar. När jag skulle rida igår longerade jag först så att alla myror kunde rinna ur kroppen. Flera gånger fattade hon galopp och for up i luften med små tjut, knasfian.
Jag tycker inte om idén att använda longering som ett sätt för att hästen ska springa av sig. När jag longerer gör jag det för att kunna se hur hon rör sig, att hon inte är missnöjd med sadelns position och kontrollera att hon lyssnar på mig. Hon får göra många igång och avsaktningar och jag slutar inte förrän hon gör som jag säger ett antal gånger oavsett hur lång tid det tar.
Men att hon skuttade i luften gjorde mig inte så värst mycket, hon var ju bara glad och gjorde som jag sa sen ändå.
 
Idag longerade jag inte. Ridningen gick bra men myror i kroppen har hon fortfarande! Massor av energi och hon var rätt okoncentrerad till en början men mot slutet skötte hon sig fint. Jag red på en av våra gräsbanor, den som är för framridning på tävlingarna. På den finns ett terränghinder, inte så högt kanske 70 cm, som ser ganska inbjudande ut och jag kan tänka mig att hoppa det någon vacker dag. Pippi tyckte att det var onödigt att vänta och bytte riktning i galoppen för att bjuda på hindret! 
Jag fick skrattande stopp på knasbollen och känner mig riktigt peppad inför att försöka sätta igång med hoppträningen snart. Kanske ska sätta upp något litet sockerbitshinder imorgon om det inte blir någon träning!
Här ser hon ju ut som en liten ponny, min fina pokémonhäst!

Skriv en kommentar