Livsfarliga Saken

Plötsligt så är det en hel del folk inne och läser på bloggen och då känns det ju inget vidare att inte ha uppdaterat sen igår.
Fler läsare gör mig såklart peppad och jag ska se till att det kommer upp mer här i fortsättningen (:
 
Som ni kanske vet så hopptränade jag i söndags, då trodde jag att Pippi skulle vara lite trött dagen efter och hade tänkt mig ett pass med lite lätt lösgörande jogging och kanske klättring i några backar.
Trött? Inte Pippi inte! Hon var helvild och det kändes som att sitta på en tickande bomb.
   När det väl smällde var det Sakens fel och jag valde att hoppa av för att kunna undvika att trilla rakt på ett staket.
Vi var då på ridslingan runt stallet och hade både travat och galopperat, det kändes faktiskt som att hon hade fått springa av sig lite. När vi kom runt ett hörn stod Saken bakom ett träd (i sin hage precis vid staketet) och lurade. Jag hann precis se honom men det gjorde inte stackars Pippi som snodde runt i dödsångest då han tog en stor tugga av trädet och fick det att svischa, prassla och knaka.
Hon ville verkligen fly sin kos men jag lyckades hålla henne (förmodligen för att hon lät mig göra det) Hon kastade sig av och an och ville absolut inte gå mot monsterträdet.
Jag bestämde mig för att hoppa av istället för att ofrivilligt möta marken i hög hastighet och även för att kunna leda henne förbi Saken och trädet. Precis när jag landat på ena foten vänder hon sig snabbt om och knuffar till mig med sin bakdel. Jag lyckades hålla balansen men har nu ett blåmärke på höften..
 
Jag kunde utan större problem leda henne till paddocken, sitta upp där och sedan rida ner till gräsbanan där det blev konditionsträning.
I slutändan så skötte hon sig ganska bra ändå, det där med Saken kunde hon ju faktiskt inte riktigt hjälpa.
 
Halvvägs in i skrivandet insåg jag att Saken faktiskt inte är ett namn egentligen. Även om 98% av er som läser det här är från klubben så kan det ju vara ågon där ute som undrar "Vadå för sak?!" 
Här är Saken, se så lömsk!

Kommentarer

Anna

2013-09-11 - 19:45:15
Ha, ha, du skriver för roligt!

Du gjorde helt rätt i att hoppa av. Har själv fått det tipset av ruttinerade ryttare att göra det och leda förbi det läskiga för att sedan hoppa upp igen.
Svar: Jag tror nog att det är det bästa. Oftast dummar ju sig hästen inte utan är faktiskt rädd, då kan man ju gå före och visa ett det inte är farligt. Det känns bättre än att tvinga fram dem.
Ellen

Skriv en kommentar