Satsning på Fälttävlanstränare!

Från Svenska Ridsportförbundets hemsida:
Svenska Ridsportförbundet inbjuder till fortbildning för A, B och C-tränare i fälttävlan på temat "Var med och påverka svensk talangutveckling", med bland andra Peter Reinebo från Sveriges Olympiska Kommitté.
 
SRF satsar alltså på att fortbilda tränare inom fälttävlan för att främja utvecklingen av nya talanger inom sporten i Sverige. Kanonbra tycker jag att fälttävlan kommer upp mer och mer i ridsportens vardagsrum! Vi har säkerligen EM att tacka för detta och jag hoppas på att det här håller i sig ett bra tag.
   Nu är ju detta på en högre nivå än för oss hobbyryttare. Utbildningen vänder sig till tränare, redan professionella sådana dessutom och hjälper alltså inte oss längre ner på stegen ur ett kortsiktigt perspektiv.
Men självklart måste man börja någonstans och jag tycker att det här låter hur bra som helst.
   
Artiklarna på SRF rör sig ju allt som oftast bland eliten och det kan vara lite synd tycker jag. Inte är det konstigt, med alla stora tävlingar som hålls runt om i världen på hög nivå där Svenskar är inblandade, självklart vill vi uppdateras om det. Men med lite nyheter på fritidsnivåer där alla grenar får ta lika mycket plats hade inte skadat tycker jag.
Då hade kanske fälttävlan kunnat smyga in på ett naturligt vis och bli lika självklart för ponnyryttarna som funderar på vilken disciplin de tycker verkar roligast som hoppning och dressyr.
Men detta är ju bara mina egna kvälls-spekulationer.
 

Skriv en kommentar