Vänster galopp..

Något som är riktigt ohälsosamt för den här bloggen är Jakob.
När jag är med honom försvinner allt annat höll jag på att säga. Nej, riktigt så är det inte. Men jag får ganska precis tid till mitt övriga liv och nästan ingen alls till bloggen när jag har varit med honom. Så var det alltså igår och idag.
 
Dagens ridpass blev ganska kort men helt okej. Jag är mycket mer bestämd mot Pippi från början i ridningen nu och det är inte alltid hon gillar det, speciellt inte i vänstervarvet då innerbogen petar ut en bra bit och hon blir svår att ställa. När jag tar och leder i ytterhanden samtidigt som jag arbetar med inner skänkel blir hon ofta till en början väldigt offensiv och kastar och har sig med huvudet. Då trycker jag på henne i tempot lite mer och det löser oftast problemet.
   Vänstergaloppen är vårt stora eldprov just nu. På träningen för Viktoria satt den perfekt från början och jag höll på att ramla ur sadeln av förvåning! Men hemma har det gått långt ifrån lika bra.
I lördags gick det rent ut sagt åt helvete med den. Jag lyckades inte få henne till att fatta galoppen i det varvet en enda gång. Eller, egentligen gör hon själva fattningen ganska ofta men energin dör sedan direkt.
Efter allt för lång vånda gav jag upp och det var nog det bästa, förutsättningarna vi hade efter en timmes ridning gjorde utsikterna till att få en bra galoppfattning mörka.
Men idag lyckades vi faktiskt med det tre gånger! Det krävde många försök men så fort jag kändes att det blev helt fel och Pippi bara blev stressad och spänd red jag något annat en liten stund för att få henne att slappna av.
Två av fattningarna var rätt så usla men med tanke på omständigheterna kändes det bättre än inget. Den tredje och sista blev helt okej och framför allt galoppen blev bra.
   Jag är inte säker på hur det blir med dressyrträning den här veckan. Tanken var att vi skulle köra till Viktoria imorgon men vår bil krånglar. Vi får se hur det blir med det, jag håller tummarna för jag behöver verkligen det här!
 

Kommentarer

Ulla

2013-09-19 - 10:39:42
Åh, vilken fin bild på Pippi! En härlig (nyfiken) blick.:-) Det är nåt speciellt med svartvita bilder!
Svar: Ja visst är hon fin (: Det är ju lättare att se själva motivet och inte distraheras av färger och bakgrund då, jag gillar verkligen svartvitt!
Ellen

Skriv en kommentar