Domartankar som om jag har koll

Nu tänker jag försöka välja mina ord riktigt väl, för jag är absolut inte ute efter att provocera eller gnälla.
Jag har mött många fantastiska domare som dömer snällt och rättvist och ger rådgivande kommentarer till poängen om allmänt intryck. Visst, man kan inte alltid kräva att man ska bli daltad med men en peppande kommentar och poängterade av det positiva känns mycket mer relevant på ett Lätt C program än kommentarer som"över tygeln" på varje moment.
Det kan ju såklart vara jag som har fattat fel men min föreställning är denna:
I ett lätt C program ska du kunna rida din häst i alla gångarter och på flera olika vägar i en stabil form. Hur denna form sedan ser ut är inte det viktiga så länge den är ganska balanserad och som sagt stabil. Fokus ska ligga på noggrannhet och din förmåga att inverka på din häst. Rörelserna och övergångarna förväntas vara vid rätt bokstav mer eller mindre exakt.
Eller?
Många domare verkar vara väldigt koncentrerade på hästens form och det gör att de flesta kommentarerna på protokollet blir negativa för den orutinerade vilket är allt annat än peppande och såklart extra känsligt vid de första tävlingarna. Kan man inte försöka bre på med det som var bra istället? Självklart ska det inte gå till överdrift, poängen kan fortfarande vara densamma men med mer stärkande kommentarer. Förstår ni vad jag menar?
På något vis har min fördom mot domare som dömer lägre klasser blivit sådan att jag tror att det inte krävs särskilt mycket för att utbilda sig till det och att dessa sedan får någon form av hybris över att de kan bestämma om någon rider bra eller inte. Detta är att dra alla stackare över en kant och jag förstår såklart att det inte är såhär.
Jag känner att jag måste påpeka att detta inte är riktat mot de domare som dömde gårdagens tävling. Jag är inte nöjd med mina poäng i andra klassen men det betyder inte att jag tror att den domaren har hybris på något vis. Kommentarerna var heller inte taskiga alls utan väldigt sakliga och stämde till viss del med min egen upplevelse.
Men, vad jag vill komma fram till med det här är i stort sett att man kanske ibland bör tänka till som domare och fundera på vad som faktiskt är det viktigaste i en ritt och vilken nivå man är och dömer på just nu.
Jag vill också lyfta fram och hylla de domare som peppar alla tävlingsnybörjare till att fortsätta träna och kämpa istället för att bara säga att hästen går över tygeln.
Något som jag kom fram till idag för min egen del var att jag tänker inte sitta och gnälla över att det är jobbigt med bedömningssporter och anta att domare på lägre nivåer inte har lika stor koll på vad de håller på med som de på högre. Jag får väl helt enkelt träna som tusan och se till att komma upp på de där högre nivåerna om jag nu tror att det är så mycket bättre där. Blir det samma jobbiga känslor med orättvis behandling så får jag väl träna ännu mer så jag blir bäst och inga negativa kommentarer kan nå mig.
Skämt åsido, så bra kan man aldrig bli men resten menade jag på fullaste allvar. I annat fall får jag väl bara erkänna mig besegrad av den mänskliga faktorn att alla lägger märke och vikt på olika saker och det är inget mer med den saken.
Missförstå mig rätt nu.
 

Kommentarer

Ebba

2014-04-14 - 12:16:07
Nu vill jag att du missförstår mig rätt ;)
Jag är helt med på vad du menar och har själv stått i din situation (fast som hästskötare och lagledare istället för ryttare). Det är av just denna anledningen som jag försöker få chansen att skriva åt domare så ofta som chansen finns. Jag har verkligen fått en helt annan uppfattning av detta sen jag började med detta. Jag håller absolut med dig om att det finns domare som endast lägger vikt på det negativa och domare som gör helt tvärt om. (och jag vet vad jag uppskattar iaf) Men när man skriver åt en domare en hel klass får man verkligen se hur och varför de dömer som de gör, ofta får man också möjlighet att fråga om tveksamheten man undrar över (om domaren vill dvs, inte alltid!). För att koppla till helgens klasser så såg iaf jag en rödtråd i hur domaren dömde och hur poängen sattes. Och jag insåg också hur svårt det är att se detta när man inte ser alla ekipage och alla betyg. Alltså en liten påminnelse till mig själv till de gånger jag inte sitter och skriver.
Det var samma domare i går i lagklassen som i lingondressyren. Skiljer sig kommentarer och poäng mellan gårdagen och lingondressyren?
Vill gärna poängtera att jag också tycker att domare ska lägga mer vikt på positiva kommentarer även om betygen kanske inte är de högst! Speciellt i de lägre klasserna så som LC
Världens längsta kommentar men jag hoppas du förstår vad jag menar! Jag tycker nämligen att du rider skitbra och att du löser problemen som uppstår under programmen på ett väldigt bra sätt:)
Svar: Jag förstår dig absolut! Skulle också gärna sitta och skriva för att få lite rätsida på det hela. För jag vill förstå. Men som jag sa så var just detta inte så riktat mot gårdagens domare. Jag är missnöjd med poängen jag fick men kommentarerna var inte taskiga på något vis och ibland känns det helt enkelt annorlunda än hur det ser ut. Det var mest att gårdagen väckte tankar om dressyrdomare i allmänhet.Men bra tips att ta chansen och få sitta bredvid! Allt blir nog mycket tydligare då. Allra helst skulle jag själv vilja utbilda mig till domare så jag verkligen blir insatt.
Tack så mycket! (:
Ellen

Skriv en kommentar