Veckans Veggie - Pålägg!

Något som jag tyckte var riktigt klurigt i början av mitt vegetariska liv var frukosten.
För mig är denna fantastiska måltid helt klart nummer ett på dagens topplista och jag äter gärna två stycken innan lunch. Min frukost ska vara god och stor och mättande. Men ack och ve vad skulle jag ta mig till då skinka och leverpastej inte längre hörde hemma på min smörgås?
Det tog några månader med enbart smör och något salladsblad ibland innan jag tog tag i saken och letade reda på smarrigt pålägg. Ost är kanske självklart för de flesta men det är inget som lockar mina smaklökar särskilt ofta. Marmelad är det ju inte så värst mycket kött i men jag tänkte presentera lite saker som kanske inte är självklara i första hand. Eller det var inte det för mig i alla fall.
Det här är vad jag har letat fram:
Groddar!
Jättegott och fastnar bra i smöret. Funkar även prima som tillbehör i andra maträtter så det går absolut åt ett paket innan det hinner bli dåligt.
Morötter!
Jag tycker att det blir riktigt gott med skivade morötter på en knäckemacka. Krispigt och najs!
Vitlök!
Wth? Tänker kanske någon men detta fungerar bra i kombination med ovanstående pålägg för att sätta lite sting på mackan. Löken ska skivas.
Rödbeta!
Ännu en knaprig favorit som ska skivas innan applicering (RÅ FÖR FASEN).
Färskost!
Detta kanske många redan tänkt på men det hade inte jag.. Om pålägget i övrigt sinar så lyfter det här en macka som annars bara hade haft vanligt smör till skyarna.

På sätt och vis känns det här inlägget nästan lite fjantigt. Hur svårt kan det egentligen vara att lägga något gott på en macka? Men jag hade faktiskt bekymmer med det här ett bra tag främst för att jag inte tänkte på sakerna som pålägg (utom färskosten..). Därför fanns det sällan hemma och det fick bli smör för min del.
Nästa gång tänkte jag visa en riktigt jävla god smörgås för er!

Skriv en kommentar