Let's talk about poop

Nedan följer lite äckelpäckel.
Det blev inget övande på att linda benen för de var inkletade i blöt lera och det kändes inte som en superidé att lägga padd på det och snurra lindan runt. Det får bli en annan dag.
Rykt och massage blev det i alla fall, vi hade det riktigt mysigt bortsett från när jag skulle tvätta bort bajset från rumpan på henne. Det gjorde ont och då blev hon arg. Långsint som hon är så var hon sur i en kvart efter jag slutat.
Flera av hästarna i stallet är lösa i magen nu och det beror förmodligen på fodret. Själva skiten är ganska lös men inte diarré utan det är istället ren vätska som kommer ut mellan skitarna som är det stora problemet. De är så kallat rinniga i magen. Dels är det ett problem för att det blir så blött i boxen och dels (det största problemet) för att det kommer på rumpan och benen på henne och när det sedan torkar sitter det fast och fräter. Där är ju pälsen extra tunn så jag kan tänka mig att det svider. Att någon sedan kommer och gnuggar och drar på den redan irriterade huden gör ju knappast saken trevligare för stunden och eftersom den någon är jag så är Pikachu inte så glad på mig.
Men jag har hittat ett sätt som fungerar ganska bra och lindrigt och tänkte dela med mig av det om det är andra som har samma problem. Det är oerhört simpelt så någon har säkert redan kommit på det.
Ta en svamp med ljummet vatten och blöt ner området ordentligt där bajset sitter. Försök inte att få bort något när det är torrt för det gör bara ont i huden på hästen när man drar!
Gör sedan något annat i fem minuter eller längre (till exempel rykta) och stryk sedan med en fuktig svamp för att få bort det som lossnar lätt efter att vattnet löst upp skiten.
Ta sedan mer vatten och gnugga lite försiktigt och sedan några gånger med grönsåpa eller schampo. Tänk på att tvätta bort schamporesterna när det är klart så att det inte sitter kvar och kliar.
Torka gärna med en handduk lite lätt efteråt. Tänk på att hästen förmodligen är väldigt öm i huden så var försiktig.
Med detta tips så förmodar jag att ni kan sova gott med nytt hopp i själen och jag säger därmed godnatt för idag.

Kommentarer

Anna

2014-12-09 - 03:49:19
Kan du inte smörja med någon bebissalva? Den borde ju vara mild? Om hon är svidig alltså (det ordet existerar inte ens) :P
Svar: Det var en bra idé! Tror till och med att jag har en sån hemma. Den får man ju sätta på direkt efter man har tvättat då för nästa gång hon skiter så har det kommit mer bajs
Ellen

Anna

2014-12-09 - 07:16:58
Sv: Blev ingen storstädning (tack och lov) fick rycka in på jobb istället och efteråt kunde jag faktiskt slappa i soffan.

Tips, efter att det är torrt och rent smörj in med en riktigt fet salva (sån som knappt går in i huden) så blir det som en barriär mot huden. Den måste man också tvätta bort varje dag då den drar till sig smuts men hästen blir betydligt mindre irriterad :)
Svar: Det låter som att det skulle kunna fungera så att skiten inte fäster. Tack för tipset!
Ellen

Anna

2014-12-09 - 17:59:02
Ja men testa! Det borde ju inte vara farligt iaf och förhoppningsvis blir det bättre :) En häst i mitt stall är också sådär, han blev bättre med loppfrön. Men det är rätt dyrt.. Är glad att sillis är torr i rumpan ;)
Svar: Pft, tänker inte lägga några dyra pengar på min häst inte! Haha nej men hoppas salva hjälper
Ellen

Skriv en kommentar