Lurig månad och Post 20

Tjena december! Din gamla luriga räv.. Lömsk som satan med ditt nyckfulla väder och hånskrattande slaskregn på Julafton. Snälla lilla rara december, vi kan väl få en vit Jul i år?
Ni vet när man var liten och skulle ha en favorit av allt i alla kategorier? "Vilken är din bästa film?" "Vilket är ditt bästa djur?"
Min "bästa månad" var såklart december eftersom jag, liksom alla andra ungar (shit vad mainstream), valde den månad då min födelsedag inträffade. Nu tror jag verkligen inte att det är december längre. Snö är ju helt enastående men det fick vi ju bara under en enda förmiddag här på västkusten förra året. Nu skulle jag nog säga oktober.
Men det är inte oktober det här inlägget ska handla om utan om mig, det blir liksom bäst då.
Min födelsedag är på lördag och jag är inte det minsta taggad, gammal och bitter som jag blivit. Förra året firade jag med en fet Fiesta! eftersom 20 är första gången man faktiskt förstår att man fyller jämnt. Men post 20 så känns det liksom lite onödigt med firande av denna ständigt återkommande dag.
Jag är inte den som får åldersnoja (jag ska ju ändå bli över 100 år) men om det inte känns kul att fira så känns det väl inte kul att fylla år. Men tack vare den materiella värld vi lever i så ser jag fram emot att få någon av sakerna på min önskelista; en marinblå tävlingshjälm, en marinblå säkerhetsväst, en svart mystisk kappa, en ponny, en drake, en fin kameraväska och annat som man kan tänkas behöva i livet. Vad vore vi utan vårt köpbegär? Förmodligen lyckliga.
Herremig vilket brett inlägg; rävar och satan, snö och oktober, onödiga födelsedagar och en obefintlig åldersnoja. Mycket ska man hinna få med.
Såhär såg det ut i Stenby 1 december förra året. Så lurigt.

Skriv en kommentar