Plugg och mysdag

Idag börjar en ny kurs om sociala medier på Webbredaktörsprogrammet och jag har bestämt mig för att hänga med från start den här gången.
Alla har vi olika studiemetoder, min brukar vara: Ta reda på vad kursen handlar om på ett ungefär (läs rubriken till kursen) och skjut sedan upp det in i det sista för att hellre göra roliga grejer och sitt sedan uppe hela natten och råplugga. Resultatet? Det funkar faktiskt rätt bra för det mesta.
Men nu räcker det plötsligt inte längre att rota fram biologiboken från sin skolväska och sitta och nöta in en text som man kunde göra under gymnasiet, nu måste jag själv få tag på boken eller allt som oftast en programvara och i det fallet även lära mig hur själva programvaran fungerar och inte bara hur jag ska lösa uppgiften. Då räcker plötsligt inte en dag till.
Så nu sitter jag vid mitt skrivbord med anteckningsblock och penna med en kopp te vid sidan om och ska lyssna på föreläsningar.
Gällande stallet och allt vad det innebär så blir det en vilodag för Pikachu. Mamma red henne igår och tömkörde en kort stund dagen innan. Som sagt ska hon ju få vila nu i vinter men det får bli en ganska aktiv vila med planen att skritta ut i skogen ett par gånger i veckan och lite övningar från marken med jämna mellanrum. Men idag blir det pyssel och mys och jag ska försöka mig på att massera henne, något som jag inte är särskilt bra på.
Jag skulle även kunna passa på att öva på att linda benen på henne. Det är ju så fint med snygga lindor i fina färger men jag är inte alls bra på det. Men övning ger väl färdighet antar jag så det är bara att köra på.
Brukar ni linda era hästars ben eller har ni vanliga benskydd? Eller kanske inget alls? Hur lång tid tar det på ett ungefär för er att linda fyra ben?

Här är väl vänster ben helt okej, men höger däremot.... 

Kommentarer

Amanda

2014-12-08 - 13:31:59
Min häst har bara senskydd på när han hoppar, annars inget. Har inte brytt mig om att lära mig att linda eftersom han inte behöver det. Men jag tycker att det är fint (:
Svar: Precis så gjorde jag med min ponny! Känns onödigt att ha på utrustning som inte behövs. Pikachu kan vara väldigt trång vid frambenen och slår ofta emot sina egna ben så hon behöver skydd
Ellen

Annie

2014-12-08 - 17:58:59
Åh, vilka fina glittriga lindor! :)
Har en äldre häst som jag alltid lindar då han behöver det pga av hans leder och så. Lindar alla fyra benen på han på 5-8minuter kanske.. Tar längre tid om det är till någon träning eller så.
På den andra hästen har jag boots och benskydd istället. Lite lat för att linda alla hästarna, alltid, haha. Men att linda är verkligen jättebra då man sparar på deras leder o.s.v. Även bra för det yngre hästarna såklart! :D
Svar: Tack, köpte dem på en loppis :) Kan tänka mig att det är bra för äldre hästar med just lindor för att det värmer lederna mer än vanliga benskydd.
Vad snabbt! Det tar typ en halvtimme minst för mig haha
Ellen

saga

2014-12-08 - 18:42:07
Jag lindar nästan alltid benen då jag tycker det är bättre och man får mer stöd till benet. Är rätt snabb, knappa 5 minuter kanske men det blir bättre och fortare för var dag. Har en lite äldre ponny också så för hans leder är ju det också bra. Har senskydd också men brukar använda dom när de är lerigt eller jag bara ska longera eller så. Viktigt att skydda benen! :)
Svar: Haha undrar om jag någonsin kan bli så snabb eller om jag är ett hopplöst fall! Ja när det är lerigt är det inte kul med lindor, så himla smutsigt
Ellen

Lovisa

2014-12-08 - 19:10:18
Oh lord villa snygga lindor!! Vart har du fått tag på dem?
Jag brukar varken ha skydd eller lindor på min medryttarhäst vanligtvis eftersom det inte behövs :)
Svar: Tack! Jag köpte dem på en liten loppis i stallet, har ingen aning om var de kommer ifrån men märket är Globus. Kan tänka mig att det går att köpa sådana på olika mässor (tex. Göteborg). (: Om hästen inte slår emot eller rids väldigt hårt så tycker jag nog inte att man behöver ha det i onödan, men i hoppning skulle jag nog alltid ha något stöd om frambenen för att minska risken för skador.
Ellen

Sofia

2014-12-09 - 11:01:25
Så balla lindor! :)
Jag rider alltid med lindor fram (om det inte är superkladdigt om man ska rida ut) och skydd bak, tar väl ett par minuter att linda ungefär.
Har dock inte lindor vid hoppning, utan då använder jag skydd :)
Svar: Tack! (: Att ha lindor fram så ofta som möjligt känns som ett realistiskt mål för mig, bakbenen är så svårt.
Nej vid hoppning känns det väl lite riskabelt kan jag tänka mig
Ellen

Skriv en kommentar