Horsemanship?

På vilket sätt är det Horsemanship eller NH att rida utan hjälm?
Det är inte sällan man ser ryttare som lämnar hjälmen hemma i samband med att de menar att de håller på med hästar utifrån NH filosofin. Allvarligt?
Jag är imponerad av ryttare som kan rida sina hästar i en samlad bärande form utan vare sig sadel eller träns. Riktigt häftigt och absolut något jag skulle vilja kunna göra med Pippi en dag. Men av vilken anledning blir det en mer naturlig hästhållning/hantering för att ryttaren inte bär hjälm?
Det kanske bara är jag men när jag se en bild på ett ekipage där utrustningen är så avskalad som möjligt även hos ryttaren så tycker jag bara att det ser oseriöst ut. Tanken tycks ju då vara att efterlikna Pochahontas så mycket som möjligt och inte att faktiskt komma till en bra ridning med så lite hjälpmedel som möjligt.
Det är synd tycker jag.
NH eller Horsemanship är något som blev lite bortglömt ett tag och nu när det kommer tillbaka är det många som inte riktigt vill ta det på allvar. De som känner sig provocerade av dem som förespråkar bettlöst o.s.v. kan enkelt vifta bort det som en flummig genre när bilder som dessa dyker upp.
(Här tänkte jag lägga upp en passande bild men eftersom jag inte är ute efter att peka ut någon särskild person och det gäller hela det här inlägget så låter jag bli)
 
Hästhållning i praktiken - Världens bästa bok.
Efter att ha läst ett kapitel om Horsemanship så blir allt så otroligt självklart.
Horsemanship handlar om att sätta hästens välbefinnande i centrum. Men det kräver ändå en medvetenhet om de hundratals risker som finns i hanterandet runt hästar.
Att man binder upp hästen på stallgången eller i boxen när man gör i ordning är inte nödvändigtvis för att man tror att hästen ska smita annars utan för att det är en säkerhetsåtgärd. Blir hästen rädd för något oförutsägbart så kan den inte fly och orsaka sig själv och andra skada. Visst, den blir inte mindre rädd för att den sitter fast, i vissa fall kanske tvärt om. Men den kan inte rusa ut blind av skräck och fastna i saker på vägen.
Att se efter hästens välbefinnande innebär inte bara den mentala biten, som självklart är väldigt viktig, utan även den fysiska biten.
Varför är det här något som stör mig? Varför bryr jag mig om andra rider utan hjälm eller går tvärs över stallplan med hästen lös bredvid utan ens en grimma eller halsring att ta tag i?
Jo, jag tycker att det är skitbra att Horsmanship och NH tar plats i den svenska hästhållningen. Jag håller inte alltid med om allt som sägs på samma sätt som jag inte håller med om allt i den "traditionella" biten. Men jag tror att det är jätteviktigt att en seriös diskussion tar form. Många där ute har nog aldrig funderat över varför de gör vissa saker och hur det egentligen påverkar hästen.
Men biten där folk vill visa upp hur fria och harmoniska deras hästar är i form av bilder känns så löjlig. Det gör att det tillsynes oändliga tjafset hästmänniskor emellan aldrig slutar. Ingen av sidorna tar den andre på allvar.
Jag vill absolut att Pippi ska följa mig utan att jag håller henne på något vis. Att hon kan stå på stallgången och vara tillfreds med det utan att jag behöver binda upp henne skulle kännas riktigt trevligt. Men det är för den sakens skull inte något man faktiskt bör göra.
Om jag skulle kunna ha Pippi lös i olika situationer så tror jag inte att hon störs av en grimma och grimskaft som inte på något vis stramar. Då har hon ju accepterat sin situation och vill vara med mig, så varför skulle hon då störas av att vara uppbunden? Var finns nyttan i det förutom bekräftelse?
Att umgås med hästen utan grimma eller träns är ju utmärkt i hagen och riktigt trevligt. Men bara för att hästen följer mig där innebär det inte att den kommer göra det utanför hagen. Skulle Pippi bli rädd för något här så har hon utrymme att fly men kan inte ta sig ut från hagen och risken att skada sig är betydligt mindre. 
 
Jag är fullt medveten om att det finns individer, somliga hästar hatar att stå uppbundna. Men det är en helt annan sak.

Kommentarer

Nathali Wiklund

2014-02-08 - 01:30:15
Håller helt med! Ofta reagerar ju hästar innan de tänker. Ser/hör de något plötsligt kan man ju ibland se att de tänker sticka iväg men håller man då i dem och är lugn så kan man ju förhindra en löst springade häst som kan skada sig och andra.
Svar: Precis! Något man kan lita på är att alla hästar någon gång blir skrämda och att det då händer något för att man lät bli en sån enkel sak som grimma är så onödigt.
Ellen

Skriv en kommentar