Strömsholm

Första kursträffen i Hästkunskap - Inriktning hästskötare var otroligt lärorik och rolig!
Kursen är en yrkesförberedande sådan och sättet vi undervisas på är därför ur en professionell synvinkel.
Lärarna besitter en enorm mängd kunskap och kan verkligen backa upp alla sina teorier med fakta och erfarenheter. Samtidigt var de ödmjuka och menade på att man kan ju aldrig bli riktigt fullärd och därför har vi säkert erfarenheter som de inte varit med om. Skön inställning, tycker jag. Att man är kunnig men är öppen för att lära sig mer.
Något som sammanfattar det hela på ett bra vis är en sak som en av lärarna sa under etologilektionen (läran om hästen som djurart); "Hästar är hästar. Vi måste låta dem vara det och respektera dem för det. Men för att ha en fungerande hästhållning ska vi heller inte utsätta oss själva för fara eller skadliga arbetsförhållanden. Man får helt enkelt kompromissa"
Det sa liksom allt tyckte jag. Vi ska inte förmänskliga hästar, men heller inte jämföra dem med andra djur eller maskiner. De har särskilda behov men vi ska dock inte plåga oss själva för att tillgodose dem. Det går oftast att hitta bra lösningar som fungerar för både människa och häst.
Sjukt trevlig och sund inställning till hästhållning överlag från kursledarna vilket gör att det hela känns riktigt inspirerande och jag vill lära mig mer!
Här, lite bilder från Strömsholm.
Det var under en informativ rundvandring så jag kollade inte alltid hur jag riktade kameran då jag samtidigt försökte lyssna.
Vita Ridhuset
Sveriges äldsta ridhus som ännu är i bruk
 
Vita Stallet
Utifrån
Innifrån
Spån i stallgången dämpar ljud och gör det lättare att hålla rent i ett stall som ska vara i ständigt "uppvisningsskick" för besökare.
Vad en vit B-ponny gör på Strömsholm vet jag inte riktigt..
 
Annat stall med skolhästar
Fin bred gång med spån i hela.
 
Rasthagar
Inga låga staket
 
Kallstall
Samma temperatur inne som ute med öppet i taknock och öppna fönster i varje box.
Uppbindning för skötsel och sadelkammare finns i separat, uppvärmd, byggnad.
 
Aktiv lösdrift
Unghästar på lösdrift med stora ligghallar, ständig tillgång till grovfoder och kraftfoderautomater (läser av vilken häst som vill äta med hjälp av chipmärkning).
Avancerade grejer alltså.

Kommentarer

Nathali Wiklund

2014-02-02 - 23:07:21
Såg en nyhetsklipp angående deras nya lösdrift, verkar ju fett fin men tyckte de var synd att hästarna ska behöva ligga på gummimattor och det där med att lära de gå på toa blir nog en utmaning haha!
Svar: Inne i ligghallarna finns det mängder med halm. Jag hörde inte så noga men just det syntes tydligt utifrån, men det kanske är nytt. Haha ja, inget man är van vid att behöva lära en häst!
Ellen

Skriv en kommentar