Första ritten för året!

Idag satt jag äntligen upp på Pippi efter hennes vila som varit sedan slutet av november!
Vi började med lite longering för att stämma av så att hon var okej med sadeln och sånt.
Inga konstigheter alls så det var väl bara att sitta upp då. Jag hade säkerhetsvästen på om ifall att.
Pippi reagerade inte det minsta och gick villigt fram i en bra skritt.
   Vi höll på i kanske 40 minuter.
Jag la fokus på tempoväxlingar i trav och skritt. Framåtbjudningen var nummer ett och den var ganska bra under hela passet.
Då och då grinade hon till lite och stannade upp. Tror att det är för att det blir lite jobbigt ibland, hon är ju trots allt ur form. Med den galet tjocka björnpäls hon har blir hon nog rätt varm även innan det syns på svetten.
Hon jobbade på fint i en trevlig självvald form. Det kändes faktiskt inte som att jag gjorde något alls för att hon skulle vara så mjuk och rund. Hon bara tuffade på av sig själv (:
 
Jag hoppas verkligen att vi kan starta året med kul och positiv träning!
I november var hon fruktansvärt tjurig och inget kändes rätt eller bra. Det vill vi inte ha igen.
Tanken är att varva hopp och dressyrträningarna för instruktör med mycket uteritt, konditionsträning och arbete med markbommar. Ridningen ska varieras så mycket som möjligt och det ska vara roligt att arbeta.
Nu kör vi!

Skriv en kommentar