Micklem

I lördags var mamma iväg och skulle köpa stigläder till den nya hoppsadeln men kom även hem med ett Micklemträns.
Vi har funderat och diskuterat ett tag runt olika nosgrimmor; deras effekt, inverkan och nackdelar. Pippi skulle man kunna beskriva som en känslig häst men om hon störs av just tränset är svårt att säga, hon visar inget direkt obehag under ridningen som jag kan koppla till tränset.
Det finns olika kommentarer om Micklemtränset som sägs vara det mest anatomiska på marknaden. Det trycker inte på en enda känslig punkt för hästen men ger ändå ryttaren en bra kontakt med hästens mun. Vissa upplever enorm skillnad på sina hästar som blir mycket mer tillfreds i ridningen medan andra inte känner någon skillnad alls.
Men om det värst som kan hända är att det inte blir någon skillnad alls så tycker jag att det låter som ett toppenträns.
Jag kan tänka mig att det inte orsakar något obehag för någon häst. Att det är ett riktigt bekvämt träns för alla. Men somliga hästar har helt enkelt inte besvärats (eller också så har de inte visat det) av den vanliga modellen på träns och därför kan man ju knappast säga att det här var till så stor nytta för ryttaren och ridningen.
Däremot tror jag nog (om allt som sägs av Horsware stämmer) att alla hästar kan trivas i det och det ligger ju ett stort värde i det.
Det ska bli spännande att se om det har någon, för mig, märkbar effekt på Pippi!
Se gärna videon, den är kort och förklarar väldigt enkelt och tydligt hur och varför tränset är konstruerat.

Kommentarer

Ebba

2014-01-27 - 18:37:38
Ska bli kul att höra vad du tycker om det!:)

Aria Hayrock

2014-01-31 - 14:21:32
Hej vad fin blogg du har! Jag bloggar om det stora häst spelet star stable online! :) Kolla gärna in. Om du vill så fotsätt gärna läsa den hade blivit jätte glad!
Ha en bra fredag <3

Denise

2014-01-31 - 23:20:11
Har också varit sugen på ett sånt här träns! Så ska bli kul att höra din åsikt om det när du har testat det :)
Svar: Vad roligt! Tänkte precis skriva lite om det, så håll utkik (:
Ellen

Skriv en kommentar