Hoppet sjönk

Nej fy vilken olycksbådande rubrik, så deppig är jag inte. Snarare förbryllad och lite trött.
I tisdags förra veckan fastnade ju alltså Pippi med vänster bakhov i sitt hönät och blev liggande med benet i luften. De fick loss henne utan större problem och hon klarade sig till det yttre med ett sår i ansiktet och ett rejält svullet knä men som trots allt inte verkade ömma.
Hon fick vila några dagar och på fredagen eller torsdagen satt jag upp för att känna på henne. Hon var frisk i skritten men haltade i traven, mer i vänstervarvet. Det kändes som en rörelsehälta så vi antog att hon sträckt sig, vilket ju är väldigt troligt.
Hon fick vila hela helgen och i måndags longerade jag henne för att se hur hon rörde sig. Pigg och frisk som en nötkärna och hon rörde sig obehindrat i alla gångarter oavsett varv. Jag bestämde mig ändå för att lägga in en liten vila nu och hon fick stå helt både tisdag och onsdag.
Idag satt jag upp för att känna lite på henne och för att jag tänkt rida litegrann under den här vilan. Hon var ganska loj och rörde sig med korta steg med frambenen. Hon kändes allmänt olustig och i vänster varv blev det värre. Men det var inte samma påtagliga hälta som när jag red förra veckan. Efter en stund blev det mycket bättre i högervarvet men desto tydligare i vänster.
Vad är det för fel? Hur kan hon vara helt frisk en dag och sedan igen bara alldeles skruttig? Får nog ta och kolla upp det här. Det jobbigaste är att jag inte vet om hon kanske bara är väldigt stel och behöver mjukas upp eller om det är något vi ska vara rädda om och inte anstränga.
Denna mystik är inget som jag uppskattar!

Kommentarer

Anna

2014-06-05 - 21:47:50
Vad tråkigt... Vi får hoppas att hon är lika fin som vanligt inom en väldigt snar framtid.
Svar: Jag hoppas verkligen inte att det är något allvarligt, men det tror jag inte
Ellen

Skriv en kommentar