Jobbiga tider

Pippi är halt. Alltså verkligen halt. Det blir att boka in ett veterinär besök så fort som möjligt och hålla tummarna för att det inte är något allvarligt.
I våras när vi tävlade i Bohuscupen på hemmaplan kommenterade båda domarna att hon såg oren ut, men inte så att de avbröt min ritt. Hon var spänd den dagen och inte helt lösgjord vilket kan ha varit en logisk förklaring till att hon skulle se oren ut. När det sedan inte märktes alls varken dagen efter eller senare så var det såklart inget som vi följde upp. Varken Viktoria (dressyrtränare) eller Sandra (hopptränare) har någonsin kommenterat att hon ser halt ut.
När incidenten i boxen inträffade för snart två veckor sedan och hon efter det fick en rörelsehälta så var slutsatsen att hon hade sträckt sig. Lite vila och sedan longerades hon och visade ingenting. Två dagar senare känns hon konstig när jag rider. Men jag kunde inte avgöra om det var en hälta eller bara allmän stelhet. Rent var det inte men det var ingen återkommande rörelsestörning utan bara en konstig känsla över lag och då och då ett haltande steg.
Men hon fick vila ytterligare en dag och sedan longerade jag henne igår för att se om jag kunde komma underfund med vad det är som stör henne. Det är helt klart en hälta. Det syntes tydligt i båda varven. Hon är varken svullen eller varm någonstans och belastar alla benen lika när hon står still.
Förhoppningsvis hittar veterinären vad det är och kan behandla henne direkt.
Hennes humör verkar vara på topp ändå, så det känns skönt.

Skriv en kommentar