Packlista

Idag ska packningen inför Skåne ta sin början. Inte dunderkul precis med all städning och tvättning som kommer som en irriterande liten viftande svans efter packandet.
Jag behöver sortera ut allt som jag inte kommer använda innan vi åker på torsdag. Se till att tvätta schabrak och täcken och inte smutsa ner rena saker utan hålla mig till det som redan är använt.
Jag gjorde en liten packlista för att kunna organisera det hela en aning
  • Täcken - 1 regn/flugtäcke och ett tunt innetäcke/svettäcke in case of tävling. 
  • Grimmor - 2 vanliga (bäst att ha en i reserv) och 1 lädergrimma in case of tävling. 
  • Flughuva - för att skydda hennes fagra nylle från ohyra. 
  • Grimskaft - några stycken. Bra för att leda, knyta fast och hänga upp. Hinkar då alltså, inte hänga upp hästen hon är ju för tung så där behöver jag använda en vajer. 
  • Hinkar - 1 vattenhink av större modell och 2-3 små foderhinkar in case of tävling. Annars finns det hinkar på plats. 
  • Foder - Betfor, vetekli, pellets och mineraler. Bra att kunna fodra på om betet tar slut och åter igen; in case of tävling. 
  • Putssaker - det är väl bäst att se till att prylarna är någorlunda rena. Om inte annat för att de inte ska skava på hästen. Annars är det ett fiffigt sätt att "betsla upp", det gör hela huvudlaget skarpare! #Dagenstips 
  • Hästschampo - Vem orkar egentligen borsta? 
  • Träns m. tillbehör - Vi äger ju två stycken så båda åker naturligtvis med. Tyglar och bett brukar underlätta styrningen så det tänkte jag också ta med. Mina två fina pannband får också slinka ner i väskan.
  • Sadlarna - Hört att dem kräver att man har den döda kon på hästen vid tävling. 
  • Schabrak - Antalet är diffust och kan ifrågasättas, men jag har inte någon direkt möjlighet att tvätta så mycket hästgrejer under sommaren så när något blir smutsigt till bristningsgränsen är det helt enkelt förbrukat. Kan ju dessutom inte begränsa mina matchningsmöjligheter. 
  • Benskydd - Till min sköra pålle som stryker frambenen mot varandra. 
  • Piskor - Så jag kan piska min häst riktigt hårt i olika sammanhang, eller åtminstone hota med det. 
  • Longerlina - Så vi kan utöva vår spirituella kommunikationsträning.
Till mig själv krävs följande i samband med pållar och stall:
  • Skor - Ja, det brukar ju vara lättare att fästa chapsen då. Men även mina mindre-lämpliga-för-stall-skor från Coop som jag kan vårda hur oansvarigt jag vill. 
  • Chaps - Längtar inte efter att klämma vaderna i stiglädren. 
  • Ridbyxor - måste matcha fint till schabraken 
  • Tröjor - Av olika slag och kulör för att kunna göra ovanstående. 
  • Handskar - Blodiga händer är inte min melodi och än är de knappast härdade med skyddande förhårdnader mellan ring- och lillfingret. 
  • Hjälm - Så mycket snyggare än krossad skalle. 
  • Säkerhetsväst - Ännu en spricka i nyckelbenet om hon blir en rodeohäst är inget jag strävar efter.
Bortsett från detta är det en mängd prylar som ska med för det vardagliga livet på landet. Jeans i alldeles för många par, finkläder som jag aldrig kommer få tillfälle att använda och naturligtvis en massa onödigt smink. Sen har kringlan en egen väska han med. Full med hö, kaninmat och strö.
På något vis ska allt få plats i bilen, det skulle man kunna filma och sända som thriller.
Har tidigare gillat den här bilden men ser nu hur osmickrande den är för Pippi, hon ser rynkig ut.

Kommentarer

Ebba

2014-06-17 - 19:35:19
Du har glömt pippi på listan!
Svar: Tänker inte ta med henne, hon är dum ):
Ellen

Skriv en kommentar