Från 0 till 100

Dressyrträningen igår gick så otroligt mycket bättre än förra veckan!
Vi började med att värma upp till fots tillsammans. Pippi var väldigt framåt och glad men lyssnade ändå jättefint på halter och avsaktningar. Hade det inte vart för att hon var så ivrig att hon nästan snubblade ibland när vi ryggade så hade det här absolut varit den bästa träningen från marken hittills!
Hon var väldigt lyhörd men eftersom jag inte har full koll på alla kommandon än så blev det nästan lite besvärligt när hon försökte tyda alla mina rörelser. Men hon får A+ för ansträngning haha! Som sagt hade hon en fantastisk bjudning och det hela kändes väldigt positivt.
När jag satt upp skrittade vi något varv och det var inga konstigheter. Annars har det varit i skritten som det har varit svårast med bjudningen. Vi tog oss igenom trav i låg och sedan lite högre form och när allt kändes bra och trevligt bröt vi av och skrittade tills dess att Viktoria kom.
Själva lektionen började också bra men efter kanske tio minuter ville Pippi inte riktigt vara med längre. Den här gången var jag mer beredd och visste vad jag skulle göra. Så efter övertalning med drivande skänkel och petande på bakbenen med spöt, ledande innerhand och stadig ytter och beröm när hon slappnade av så kunde vi fortsätta utan större komplikationer.
Vi avslutade med träning på förvänd galopp och skänkelvikning. Gissa vad, det gick skitbra! Från noll till hundra på en vecka!
Något som jag verkligen måste träna på är att inte falla fram med min överkropp utan bara driva med en snabb underskänkel när jag märker att hon vill bryta av. Ibland måste jag förbereda avsaktningarna bättre så hon får en chans att genomföra dem balanserat.
Men vi är på gång nu alltså, shit vad bra det känns!

Skriv en kommentar