Roligaste på länge!

Hade en toppenkväll i stallet med Pippi!
Först de vanliga grejerna som att mocka, förbereda kvällsfodret och rykta. Sedan myste vi en lång stund innan vi gick in i ridhuset.
Det blev samma sak som efter ridpasset igår, kommunikationsövningar från marken, men mer förberett med träns utan tyglar och godis som belöning. Vi började med enkla saker som vi nästan alltid gör innan ett ridpass. Skritt i olika tempon med halter och igångsättningar. Att man ska börja skritta igen efter en halt är kanske självklart, men jag skriver med det som ett övningsmoment eftersom det är just vad det är. En bra igångsättning är minst lika viktigt som en bra halt.
Efter ett tag prövade vi ryggningar. I början måste jag visa henne att vi ska backa genom att knacka på hennes framknän med spöt ganska många gånger och hela tiden genom ryggningen, men när vi kommit en bit räckte det med att jag höll spöt framför hennes knän sa "backa" och själv rörde mig bakåt. Ibland åker bakdelen in lite och då lägger jag spöt på hennes länd för att föra tillbaka henne. Hon förstår inte alltid från början men det klurade hon också ut.
Vi travade korta sträckor och saktade sedan av till skritt igen, ibland halt direkt.
När jag försökte få henne att följa med mig på en volt i traven tappade vi varandra och hon for iväg på annat håll. Eftersom jag inte fick någon kontakt direkt med henne (hon hittade lite skit att nosa på) tog vi en kort paus och jag passade på att mocka. Sedan kallade jag på henne genom att vissla och hon fick godis när hon kom fram. Efter det fortsatte vi.
Ibland hinner jag inte riktigt med i traven och hamnar lite bakom när vi ska sakta av. Men hon bryter ändå av och när jag visslar vänder hon och går tillbaka till mig.
Det allra bästa vi gjorde var det här:
Vänster varv, skritt. Halt vid A, igångsättning till skritt.
Skritt med långa steg till B. Strax efter B halt.
Ryggning sex steg, igångsättning skritt.
Mellan B och M trav. Halt vid C. Igångsättning trav.
Skritt mellan H och E.
Så himla stolt över min fina tjej och vi hade hur kul som helst!

Kommentarer

Anita

2014-03-20 - 08:19:32
Så himla vacker bild hörru! :)
Svar: Tack så mycket! Det blev många bilder innan hon ville stå stilla haha
Ellen

Skriv en kommentar