Veckans Veggie - Biffar med pistage och honung

Det här är ett helt gudomligt recept som jag hittade förra veckan på den här bloggen och sedan använde till en middag för två. Precis som receptet säger blev det lite över, biffarna är väldigt mättande.
Jag valde att göra biffar istället för bullar/bollar eftersom det kändes mer säkert i strukturen, det blev fem stycken.
Det här är bland det godaste jag har ätit och det var jättelätt att göra!

2 portioner + matlåda
3 dl riven ost, en smakrik variant (jag valde herrgårdsost)
1 dl hackade valnötter
2 dl ströbröd
3 ekologiska ägg (jag tog två mellanstora och tyckte att det räckte) 
1 salladslök
2 tsk garam masala
1 tsk mald koriander
1 röd chili, ganska liten (jag använde chillipulver ca 1 tsk)
25 g skalade pistagenötter
1 matsked honung
2 dl yoghurt
1 ekologisk citron, saften
Blanda ost, ströbröd, finhackad salladslök, finhackade valnötter och kryddor i en bunke. Tillsätt äggen och forma sedan smeten till bollar och stek dem gyllenbruna.
Tillsätt honung och pistagenötter och rulla runt bullarna i stekpannan. Blanda yoghurt och citronsaft. Servera med pita (jag hade naanbröd, asgott!), sallad och yoghurtsås.

Kommentarer

Ebba

2014-03-24 - 15:47:36
Hehe även detta måste provas, låter ju super gott! ;)
Svar: Ja alltså gör det! På riktigt något av det absolut godaste jag ätit och det var jättelätt att göra (:
Ellen

emma

2014-03-27 - 14:15:21
ser väldigt rustikt och gott ut :D
Svar: Eller hur! Du måste pröva haha!
Ellen

Skriv en kommentar