Veckans Veggie - Ta vad du har

Ibland har jag lite svårt att laga god mat när jag känner att jag är sådär riktigt hungrig och en macka inte kan rädda mig men det finns heller inga rester utan kött i kylen. Då får man ta i från tårna med kreativiteten och försöka hitta på något ändå.
Här kommer lite tips på hur du lättast fixar en grymt god måltid på sånt som redan finns hemma och sedan ett recept på något jag gjorde på det som mitt kök hade att erbjuda.
Steg för steg går du igenom de olika matförvaringsställena i köket och plockar fram allt du kan tänka dig att äta.

1. Kolla skafferiet. Här finns ofta basen till det mesta vegetariska. Om det är något som är snabblagat och som du gillar så kan det ju vara smart att köpa det nästa gång du är och handlar så att det finns hemma när hungern knackar på. Ris och pasta är två saker som de allra flesta brukar ha. Själv ser jag även gärna till att det finns linser.
2. Kylen! Vad har grönsakshyllan att erbjuda? Kanske ligger det lite gurka och paprika eller om du har tur lite sallad som lyfter vilken rätt som helst. Lök har väl alla i sin kyl, eller? Hur som en jättebra smaksättare. Finns det kanske matlagningsgrädde som kan sätta lite kraft i en soppa eller gryta?
3. Frysta saker som glömts bort. Ibland tror man att man inte har något att äta men så ligger det saker och väntar i frysen som man helt glömt bort. Hemma brukar vi nästan alltid ha frysta grönsaker som man kan använda i vad man vill. Ibland hittar man ett gott bröd som kan ge mättnad om resten av måltiden blir liten.
4. Inventera bland kryddorna! Det gör dig inte mättare men rätt kryddning kan höja smaker till skyarna. Lär dig hur de funkar med varandra och vad som passar till vad.
5. Frukt? Det är något man ofta glömmer bort i matlagningen men det är riktigt gott till rätt ingredienser.
6. Kolla recept! Är du osäker på om det du hittar verkligen passar ihop med vartannat? Sök efter recept med båda ingredienserna och se om du får träffar.

Såhär tänkte jag när jag svängde ihop en jättegod pastasallad för någon vecka sedan:
Okej, vi har ris och pasta; jag gillar inte ris det får bli pasta.
I kylen är det knapert med grönsaker men däremot finns det svamp (champinjoner). Pasta och svamp är ju ingen nyhet så det här ska väl gå. Däremot ser det mörkt ut på gräddfronten så en enkel svampsås blir det inte..
I frysen har vi spenat! Gott som satan och nyttigt. Spenat stoppar de ju i tortellini så det måste funka ihop med resten, inga starka smaker hittills. Något annat som är en höjdare till pasta är basilika vilket vi har stående i köksfönstret.
Vitlök för att sätta lite sting i det hela och pinjenötter för att piffa till det.
Det känns rätt bra nu men på fruktfatet ligger det lite päron och lockar. Passar det med resten?
*Googlar "päron och basilika.." "päron och spenat.." "päron och vitlök.."* Två till fyra träffar på varje, perfa!

Alltså:
Pastasallad Tillagning ca 15 min
Pasta: 2dl
Spenat: 1 ½ dl (hackad, fryst)
Svamp: 3-4 st
Vitlök: 1 klyfta
Päron: 1 stort
Olivolja: 1 matsked
Pinjenötter: ½ dl
Basilika: 1 dl (hela blad)
Koka pasta enl. instruktioner på paketet. Tina under tiden spenat i mikron.
Skiva och fräs svamp, vitlök och päron i olivolja i ett par minuter. Ställ av stekpannan från spisen när det är klart.
Blanda pinjenötter, basilika och spenaten med det i stekpannan och rör ner i pastan när denna kokat klart och vattnet hällts av.
Klart!

Skriv en kommentar