Veckans Veggie!

Ny kategori.. *Trumvirvel* Matglad! Woho applåder!
Jag är ju sedan ungefär ett år tillbaka vegetarian av flera olika skäl. Vill ni veta varför är ni välkomna att fråga, men det är lite komplext så jag struntar i att skriva ner det här. Kort sagt tycker jag att det äts alldeles för mycket kött idag men jag är ingen fjant som tror att människan inte är menad att äta kött. Det är vi ju absolut, men vi är allätare och kött är inte menat att vara den huvudsakliga födan.
Som sagt är jag själv alltså vegetarian och vill gärna inspirera andra till att välja bort kött lite oftare. Men det är inte alltid helt lätt när man är ovan och speciellt inte om man bor hemma där resten av familjen äter kött och inte alltid tänker på gräsätaren. Då får man helt enkelt ta saken i egna händer.
Grejen med vegetariskt är att man måste tänka helt nytt. Med rätter som innehåller kött kretsar det ofta runt själva köttet och sedan byter man ut tillbehören. Men om man inte bara vill byta ut köttet mot en qournbiff så måste man tänka lite nytt. Jag är här för att hjälpa. You're safe with me
 
Förra veckan gjorde jag en grymt god Quinoasallad med hummus. Att göra själva salladen tog kanske 20 minuter (eftersom quinoan måste koka 15 minuter). Det blev lite över så jag åt det igår med och då var det bara att ta fram allt på fem minuter.
Quinoa är rikt på protein för er som är rädda för att vegetarianer får näringsbrist och annat trams. Rödbetor innehåller mycket fiber och stärker immunförsvaret. Dessutom är det sjukt gott, en riktigt söt rotfrukt som ger fin färg till maten.
 
(För en person)
Sallad

Quinoa - 1 dl
Vatten - ca 1 dl
Rödbeta
Salladsmix - valfri sort
Alfalfagroddar
Fetaost
Hummus
Kikärter
Sesampasta
Citron
Vitlök 
Skölj qinouan ordentligt och koka den sedan i 20 minuter på medelvärme under lock med ca 1 dl vatten. Förbered resten medan qinouan kokar.
Hummus:
Koka kikärterna (enl. instruktioner på paketet. Finns torra att köpa som tar 5 min att koka). Ta så mycket som du tror att du äter. Mosa dem sedan med en stavmixer.
Tillsätt sesampasta (ungefär 1/4 av kikärternas mängd) och rör ner med en gaffel.
Smaka av med citronsaft och vitlök. Tillsätt lite vatten om du tycker att röran är för hård.
Riv rödbeta, skär upp fetaost, lägg fram sallad och groddar. All mängd efter eget behag.
Välj om du vill äta salladen ljummen eller skölja av den färdigkokta qinouan med kallt vatten.
De kikärter jag använde:

Som ni märker är det mesta "efter behag". Jag använder väldigt sällan recept och kan inte påstå att jag vet vilka mängder jag tar av olika ingredienser. Jag vet ju bara vad jag tycker är gott och det här är ingen kokbok. Tanken är helt enkelt att inspirera och dela med mig av idéer, inte instruera.
 


Kommentarer

Ebba

2014-03-17 - 17:29:56
Detta inspirerade till dagens middag hemma hos oss! :)
Svar: Hahah vad roligt!
Ellen

emmie

2014-03-17 - 17:32:52
Fin blogg! besök gärna min och skriv en kommentar! kram ♡

Skriv en kommentar