Ett schema hjälper

Jag har ju inte följt planeringen för veckan till punkt och pricka. Somliga saker har fått ändras för att det helt enkelt var nödvändigt. Pippi blev väldigt brunstig i tisdags och då får man ta lite mer hänsyn till hur hon känner sig. Hon har inte påverkats jättemycket men det känns viktigt att verkligen stämma av och kolla hur hon mår.
Igår blev det enkel hoppning (markarbete) istället för dressyr som först var planen. Jag tyckte inte att vi var helt redo för det utan behövde känna lite mer på henne först och se till att ha roligt. Hon var mjuk och fin och hade inga svårigheter att ställa och böja, så det kändes bra.
Dressyren blev då istället idag och det började väl sådär. Hon ville mest galoppera och blev sur när hon inte fick göra det hela tiden. Men efter en stund släppte det. Då blev hon tung i handen istället men vi tog oss igenom det med och mot slutet var hon riktigt fin.
Uteritt blir det inte den här veckan på grund av det kassa vädret och tidsbrist, det var egentligen bara idag som jag hade tid för det.
Imorgon börjar vi med kommunikationsträning och om den går bra så att vi inte behöver hålla på så länge sitter jag upp och rider igenom programmet ett par gånger. Träningen på lördag blir av som planerat.
Att ha en plan men avvika från den är inga konstigheter tycker jag, så länge man gör det med en baktanke. Har man då en plan från början blir det också lättare att göra annorlunda men ändå nå veckans mål utan att bli förvirrad på vägen.
Funderar man bara dag för dag på vad man ska göra blir det lätt enformigt om man kommer av sig av någon anledning, det lite mer långsiktiga schemat gör att jag kan byta ut passen mot något liknande eller bara byta dagar.
Brukar ni planera vecka för vecka? Eller kanske till och med längre?

Skriv en kommentar