En såndär bra dag

Idag är en sån dag då allt bara flyter på helt perfa, trots att jag försov mig i morse så hästarna håller kanske inte med..
Jag steg upp 07:30 med dåligt samvete och lite panik eftersom jag försov mig med en halvtimme. Sprang ut i stallet med gummistövlarna halvt om halvt på samtidigt som jag drog på mig min stora fleece över pyjamasen. Hästarna blängde lite på mig innan jag hann ge dem hö och FB gav sig inte förrän han fått sin müsli också.
In till mig igen för att äta frukost; gröt med socker (för min honung är slut) och två mackor, juice och kaffe på det. I behaglig takt avnjöt jag dagens första mål och bytte sedan om till ridkläder. Valde att inte bry mig om att försöka matcha Pippis utrustning utan tog istället dem skönaste ridbyxorna och en stickad tröja som jag längtat att få ha på mig igen efter sommaren.
Klockan nio traskade jag och Pippi ut ur stallet och andades in doften av fuktig jord och hypnotiserades av lövens färger under skritturen. Eller det gjorde åtminstone jag, Pippi gnäggade mest efter FB. Jag däremot gick vid sidan av min ofokuserade springare och njöt till fullo av att det var mysigt mulet och tolv grader varmt i luften.
Sedan blev det longering med spektakulära luftsprång och sen satt jag upp. Vi har ju båda vilat i en vecka och medan jag har fått stela svaga muskler har Pippiluren samlat på sig myror i kroppen.
Efter ett helt klart godkänt ridpass släppte jag ut hästarna i hagen och gick in för att äta frukost nummer två så att resten av stallbestyren skulle gå smärtfritt. När allt sådan som att mocka och rengöra utrustningen var klart hade klockan blivit tolv och hästarna fick sin lunch i hagen. Själv gick jag in och stekte pannkakor med solrosfrön i och ärtkräm på. Pannkakorna försatte mig nästan i matkoma men jag lyckades överlista dem och åt inte upp den sista.
Trampade sedan iväg på min bruna cykel bort till mormor och morfar för att plugga. Nu är det avklarat och jag sitter här och inväntar fikat vid klockan tre.
Funderar på att traska till Fyledalen i eftermiddag och plocka svamp. Jag kan inget om svamp så jag kanske dör, YOLO.

Skriv en kommentar