Övning med bommar

Idag red mamma och både hon och Pippi var riktigt duktiga! Riktigt fina övergångar och bra jobb med bommar.
Mamma har kommit på (jag vet inte om har kommit på det helt själv) en jättebra grej med fem bommar på marken. Man har tre stycken på rad som man både kan komma i skritt och trav över. Längs med dessa lägger man två bommar, en på varje sida, en liten bit ifrån.
Såhär:
 
Man kan rida över och mellan bommarna på flera olika vis. Träna på att böja, ställa och få med sig hästen dit man vill utan att hänga i tygeln och välta runt, för då går det inte alls. Man kan också göra halt mellan och över bommarna på olika sätt. Bara fantasin sätter gränser! En grej som är hur bra som helst när man vill få en hjälp till att få hästen lösgjord eller dem dagarna när man har svårt att komma på vad man ska göra.
Med de allra flesta hästar funkar bommar också utmärkt för att få fram en positiv och ärlig bjudning.
Jag var då dagens banbyggare (efter mammas direktiv) och trots de fullkomligt perfekta avstånden jag fick till, allvarligt jag är skitstolt, så visade ekipaget ingen större respekt då de nästan red ner mig när jag justerade hur bommarna låg en aning. Sånt sätt va!

Kommentarer

Ida

2014-03-16 - 16:25:43
Hej, jätte fin blogg, kika gärna in min för att läsa om hästar. Kram! ♥

Skriv en kommentar